Paweł Kuś
8 grudnia w stoczni w Szanghaju odbyła się uroczystość nadania imienia oraz oddania do eksploatacji nowego statku Chipolbrok Pacific dla Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego SA Chipolbrok.
Ta nowoczesna wielozadaniowa jednostka o nośności 31600 dwt przeznaczona jest do przewozu dużych obiektów przemysłowych i ładunków typu "project cargo" ze szczególnym naciskiem na transport morski sztuk ciężkich i wielkogabarytowych. Statek ma 190 m długości i 28 m szerokości. Posiada 3 ładownie, z czego dwie są o długości ponad 50 metrów, co pozwala na załadunek i przewóz pod pokładem sztuk o wyjątkowej długości i dużych gabarytach. Statek wyposażony jest w 3 dźwigi o udźwigu 350 ton każdy, umożliwiające przeładunek sztuk ciężkich o wadze jednostkowej do 700 ton.
Chipolbrok Pacific jest pierwszych z serii 4 nowych statków zakontraktowanych w stoczni szanghajskiej dla Chipolbroku. Trzy podobne jednostki będą wchodzić sukcesywnie do eksploatacji w ciągu roku 2016. Będą to Nowowiejski, Paderewski oraz Chipolbrok Atlantic.
Chipolbrok Pacific w swej dziewiczej podróży załaduje w portach chińskich i południowokoreańskich partie konstrukcji stalowych, elementów wyposażenia oraz stali z przeznaczeniem do portów w Maroku (Nador), Belgii (Zeebrugge, Antwerpia) oraz Polsce (Szczecin). W Szczecinie statek spodziewany jest w drugiej połowie lutego 2016r.
Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe SA Chipolbrok zostało już po raz drugi uhonorowane tytułem "Shipping Line Of The Year - Heavy Lift Operator Of The Year 2015" w czasie gali "Maritime And Logistics Awards (MALA)" zorganizowanej w dniu 4-go września 2015 w Hotelu Leela w Mumbaju.
Nagroda ta jest wynikiem zintensyfikowanych sukcesywnych działań towarzystwa na rzecz pozyskiwania ładunków importowych i eksportowych do/z portów indyjskich oraz znacznego umocnienia naszej pozycji na tym ważnym rynku żeglugowym.
---
Chipolbrok został powołany w 1951 w Tiencinie i Gdyni jako "Chińsko-Polskie Przedsiębiorstwo Maklerów Okrętowych" na podstawie umowy między Polską i Chinami w celu ustanowienia połączenia drogą morską między portami chińskimi i polskimi. Rolę udziałowców pełnią rządy Polski i Chin, reprezentowane przez ministrów transportu obu państw. W wyniku restrukturyzacji w latach 90. firma rozszerzyła swoją ofertę transportową o porty Europy Zachodniej i basenu Morza Śródziemnego, jak również linię z portów Dalekiego Wschodu do portów USA i Zatoki Meksykańskiej oraz innych portów w basenie Morza Karaibskiego, a także Afryki.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza