pc
300-metrowy most połączył na początku września norweskie wyspy Grytøya i Sandsøya. Konstrukcja powstała w Gdańsku. Wykonała ją firma Mostostal Pomorze.
Most Sandsøysund składa się z trzech części. Każda ma długość 100 m i waży od 425 do 470 t. O rozpoczęciu prac związanych z prefabrykacją konstrukcji stalowej przeprawy Mostostal Pomorze poinformował na początku roku. Prace trwały m.in. na Nabrzeżu Pięciu Gwizdków w Gdańsku, skąd trzy elementy pod koniec ubiegłego miesiąca zostały nasunięte na barkoponton, a następnie przetransportowane do Norwegii. Spółka z Gdańska podała, że całkowita masa konstrukcji wynosi 1 344 tony.
Jak poinformowała Norweska Administracja Dróg Publicznych (NPRA), najpierw zestaw holownik plus barkoponton z elementami konstrukcji dotarł z Gdańska do portu Harstad w regionie Troms. Następnie pływający dźwig Uglen pojedynczo przetransportował poszczególne części na miejsce montażu i osadził na podporach. Operacja rozpoczęła się 1 września, a 4 września wszystkie elementy były już ze sobą połączone. Pływający dźwig Uglen ma 78,55 m długości i 26,03 m szerokości. Jego maksymalny udźwig to 800 t. Jednostka została zbudowana w 1978 r. Wykorzystywana jest w przemyśle offshore, a także przy rozbudowie portów, budowie mostów, w ratownictwie i w przemyśle stoczniowym.
Obecnie trwają prace wykończeniowe mostu. Przeprawa łącząca wyspy Grytøya i Sandsøya ma zostać oddana do eksploatacji w grudniu tego roku. Cały projekt przewiduje budowę podmorskiego tunelu między wyspami Grytøy i Bjarkøy o długości 3 250 m, 2 460 m nowych dróg oraz różnego rodzaju mosty, z których najdłuższy jest ten wykonany przez spółkę z Gdańska.
Mostostal Pomorze (Grupa Kapitałowa PolAqua) rozpoczął działalność 1 stycznia 1999 r. jako samodzielny podmiot gospodarczy, wyodrębniony ze struktur organizacyjnych Mostostalu Gdańsk S.A. Funkcjonował wówczas pod nazwą MG Pomorze SA i realizował głównie kontrakty dla przemysłu petrochemicznego, m.in. dla: PERN Przyjaźń w Płocku, Rafinerii w Gdańsku, Petrochemii w Płocku oraz kontrahentów norweskich, wśród których znalzał się Kvaerner Oil & Gas. Zlecenia dotyczyły przede wszystkim wykonania i montażu rurociągów oraz prefabrykacji elementów wielkogabarytowych dla platform wiertniczych.
W 2005 roku firma zmieniła nazwę na Mostostal Pomorze SA. Obecnie swoją działalność koncentruje głównie na rynku offshore, podejmując się także realizacji konstrukcji maszynowych wymagających specjalistycznej obróbki mechanicznej (np. elementy maszyn dla SANDVIK Mining Construction Materials Handling GmbH & Co KG), a także konstrukcji dźwigów RTG przeznaczonych do przemieszczania kontenerów we wszelkiego rodzaju bazach kontenerowych – czytamy na stronie internetowej gdańskiej spółki.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza