Z myślą osiągnięciu celu, jakim jest zerowa emisja netto CO2, przewoźnik Wasaline podpisał umowę na dostawy przyjaznego dla środowiska paliwa z Gasum oraz Stena Line. Umożliwi to statkom firmy w przyszłości wyłącznie korzystać z biopaliw, co pozwoli na wdrożenie ekologicznej żeglugi na obsługiwanych, bałtyckich trasach.
Viking Line poinformował, że przygotowuje się do uruchomienia całkowicie zeroemisyjnej usługi na trasie między Helsinkami a Tallinem. Ma to być dowód na to, że na dłuższych trasach można uruchomić zielony korytarz morski przez Zatokę Fińską. Przypomnijmy, że w Finlandii na krótszych trasach pływają promy elektryczne zaprojektowane w Polsce i zbudowane w stoczni CRIST promy elektryczne.
Viking Line w 2024 r. obsłużyło na statkach i w terminalach ponad 4,6 miliona pasażerów i przetransportowało rekordową ilość ładunków. Rekordowe wyniki osiągnięto w serwisie Helsinki–Tallin. Prom Viking Cinderella znacznie zwiększył potencjał przewozów między Helsinkami a Sztokholmem.
Port w Kłajpedzie zostaje włączony przez singapurską firmą X-Press Feeders do jej szlaku żeglugowego obsługiwanego przez kontenerowce napędzane zielonym metanolem. Na litewskie wody 16 września wpłynął pierwszy statek poruszający się tą trasą, Eco Umande. Ma to stanowić początek nowy ery w zrównoważonej żegludze.
Promy Viking Line, obsługujące trasę do Turku, zredukują swoje emisje o 90%, gdy po raz pierwszy przez cały tydzień będą zasilane wyłącznie biogazem. Podczas tygodnia, który rozpocznie się 29 sierpnia fińskim Dniem Morza Bałtyckiego, Viking Glory i Viking Grace zademonstrują, jak ma wyglądać przyszłość pierwszego ekologicznego korytarza żeglugowego na tym akwenie.
Globalny dostawca rozwiązań logistycznych Samskip i wiodąca stocznia Cochin Shipyard Ltd. z Indii rozpoczęły budowę nowoczesnego zeroemisyjnego kontenerowca - "Samskip SeaShuttle".
Na Bałtyku zainicjowano powstanie pierwszego morskiego korytarza. A właściwie dwóch korytarzy. Z inicjatywy władz Tallina i Helsinek z udziałem zarządów portów i operatorów promowych powstała inicjatywa utworzenia morskiego zielonego korytarza łączącego porty po przeciwnych stronach Zatoki Fińskiej. Połączenia Helsinki – Tallinn i Vuosaari – Muuga mają w niedługim czasie być neutralne dla środowiska.
We wrześniu porty ujawniły plan wdrożenia pierwszego ekologicznego korytarza transportowego przez Pacyfik. Przedstawiciele miast i portów Los Angeles, Long Beach i Szanghaju oraz największych operatorów liniowych na świecie z udziałem wiodących gestorów ładunków opracowali koncepcję planu wdrożenia zielonego korytarza żeglugowego.
Szwedki rząd wybrał trzy projekty dla infrastruktury portowej w Göteborgu, dotyczące zielonej transformacji żeglugi, które mają stanowić wkład Szwecji w międzynarodową inicjatywę Green Shipping Challenge.
Nowe połączenie gazowe, tak zwany Zielony Korytarz Energetyczny, którego powstanie uzgodnili w czwartek w Brukseli premierzy Hiszpanii i Portugalii oraz prezydent Francji połączy Barcelonę z Marsylią, biegnąc przez Morze Śródziemne, czyli inną trasą niż wcześniej planowany interkonektor MidCat w Pirenejach.
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Polska i Norwegia współautorami bezpieczeństwa Bałtyku
Alarm. Zbiornikowiec-Zombie na Bałtyku
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu