Ostatni prywatny grunt o powierzchni 60 km kwadratowych na strategicznie położonym archipelagu Svalbard w Arktyce został wystawiony na sprzedaż. Według ekspertów działkę mogą teoretycznie kupić osoby lub firmy powiązane z Rosją lub Chinami.
Wraz z rosnącym naciskiem na zrównoważony rozwój, firmy żeglugowe skupione na transporcie samochodowym i ciężarowym wprowadzają bardziej przyjazne dla środowiska metody, aby sprostać wymaganiom klientów, jednocześnie chroniąc oceany i życie morskie. Aby sprostać wyzwaniom w związku z dekarbonizacją żeglugi firmy decydują się m.in. na zwiększanie wykorzystania biopaliw i inwestycje w nisko- i zeroemisyjne statki, przyjazne środowisku.
W tradycyjnym systemie common law, terminowa płatność „hire” (opłaty czarterowej), jakkolwiek należąca do kluczowych obowiązków czarterującego, nie stanowi warunku istotnego umowy czarteru na czas.
Władze amerykańskie przekazały, że Biały Dom może zdecydować się na zmianę postrzegania jemeńskich bojowników Huti, jeśli zdecydują się zakończyć agresywne działania w stosunku do statków i okrętów na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej.
Minister Obrony Federacji Rosyjskiej ogłosił dekret prezydenta kraju, Władimira Putina, w sprawie mianowania nowych dowódców sił morskich państwa. Zmiany kadrowe to potencjalnie także efekt reakcji na ciągłe niepowodzenia w trakcie wojny na Ukrainie, gdyż na Morzu Czarnym Flota Czarnomorska utraciła 1/3 swojej zdolności bojowej.
Królewska Marynarka Wojenna Holandii (Koninklijke Marine) uroczyście pożegnała niszczyciel min typu Alkmaar, HNLMS Vlaardingen po 35 latach służby. Ceremonia ostatniego opuszczenia bandery nastąpiła w gminie od której pochodziła jego nazwa. Wycofanie niszczyciela min wiąże się z wymianą okrętów na nowsze. Co istotne, dla odchodzącego okrętu nie oznacza to końca działalności, gdyż ta ma być kontynuowana pod ukraińską banderą.
W trakcie ćwiczeń przeprowadzonych nad niemieckiej części Morza Bałtyckiego odbyło się ostatnie załadowanie i desant techniki wojskowej z użyciem okrętu desantowego typu 520 o nazwie Lachs. Mający za sobą 58 lat służby był ostatnią jednostką w swojej serii, służącą w morskich siłach Niemiec.
Każda jednostka pływająca po otwartych akwenach powinna mieć ubezpieczenie H&M, choć nie są to ubezpieczenia stricte obowiązkowe. Ubezpieczenie casco (H&M) mają zarówno jednostki przybrzeżne, jak holowniki, barki, dźwigi pływające pontony, jak również znacznie większe statki pełnomorskie typu tankowce, kontenerowce, samochodowce, chemikaliowce, promy czy też potężne statki pasażerskie.
Obok agresywnej działalności bojowników Huti z Jemenu na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej zagrożenie dla żeglugi stwarzają somalijscy piraci, którzy w ostatnim czasie uaktywnili się na wielką skalę. Stanowią niebezpieczeństwo dla statków chcących pokonać trasę morską prowadzącą przez "Róg Afryki", bądź też zmierzając na trasie żeglugowej na Oceanie Indyjskim. Nie brakuje przy tym zarzutów o nieskuteczność międzynarodowych sił morskich mających chronić żeglugę w rejonie.
DNV wzywa do głębszej współpracy branżowej w celu opracowania solidnych standardów dotyczących morskiej energetyki wiatrowej przed konferencją WindEurope w Bilbao. Najnowszy raport Energy Transition Outlook przewiduje, że energia wiatrowa stanie się głównym odnawialnym źródłem energii w Europie do roku 2050 i będzie odpowiadać za 43% całkowitej produkcji energii elektrycznej.
Koniec ery CTV z napędem na paliwa kopalne?
Obserwowali porty? Oskarżeni o szpiegostwo na rzecz Rosji stanęli przed sądem
Arkadiusz Marchewka: Stocznia Szczecińska "Wulkan" z gigantyczną stratą za ubiegły rok
To będzie jeden z największych włoskich okrętów. Zwodowano Atlante
Rozpoczęło się holowanie kontenerowca M/V Dali z miejsca katastrofy w Baltimore
Kołodziejczak: agroporty i terminale zbożowe powstaną i będą dobrze funkcjonować