Koniec października wiąże się z ożywieniem dyskusji na temat pozyskania okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”. W związku z tym pojawiają się kolejne pytania, kierowane przez specjalistów, posłów oraz po prostu osoby zainteresowane tematem, kiedy decydenci podejmą tę kluczową dla polskiej obronności morskiej decyzję. Z racji na to, że do końca tego roku zostały nieco ponad dwa miesiące, emocji wokół zagadnienia nie brakuje, choć resort obrony wskazuje na poczynienie decydujących kroków.
10 września br. w kilku językach opublikowano „Guidelines on Cooperation between Customs and Port Authorities”. Światowa Organizacja Celna (WCO) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Portów i Przystani (IAPH) opublikowały zaktualizowany przewodnik na temat zasad metod współpracy między służbami celnymi a władzami portowymi i zarządami terminali oraz ich klientów.
Doświadczenia polskich firm zaangażowanych już teraz w realizację projektów offshore oraz możliwości włączenia się w łańcuch dostaw największego projektu II fazy – Bałtyk 1 – będą głównym tematem pierwszego Dnia Dostawcy, w całości dedykowanego tej inwestycji. Wydarzenie, organizowane przez Equinor i Grupę Polenergia, odbędzie się 16 września w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER i stworzy przestrzeń do dialogu, wymiany wiedzy oraz nawiązania kontaktów w ramach łańcucha dostaw.
Sea Women of Melanesia to pierwsza w regionie Pacyfiku organizacja zajmująca się ochroną środowiska morskiego, złożona wyłącznie z kobiet. Jej członkinie to rdzenne mieszkanki Papui-Nowej Gwinei. Mają na koncie ponad 330 badań raf i pomogły zabezpieczyć tysiące hektarów w 25 rezerwatach morskich. W sierpniu br. panie z Sea Women of Melanesia zdobyły EquatorPrize 2025!
Jak poinformował Equinor, ruszyła rejestracja na pierwszy Dzień Dostawcy w całości poświęcony projektowi Bałtyk 1. To szansa dla polskich firm na obecność w łańcuchu dostaw największej i najbardziej zaawansowanej morskiej farmy wiatrowej w II fazie rozwoju offshore wind w Polsce.
Szanghaj to modelowy port morski, który świetnie żyje w symbiozie z dynamicznie rozwijającym się miastem, pełnymi garściami czerpiący z szybko rozwijającą gospodarką Chin. Szanghaj to wiodące „wrota” dla chińskiego eksportu. To również ośrodek biznesu morskiego, instytucji finansowych, prawnych i agencyjnych. To dynamicznie rosnąca gwiazda globalnej logistyki morskiej. Tutaj ma również, przy ulicy Yan’an East Road, swoją główną siedzibę Chipolbrok, działające do 1951 r. Chinese-Polish Joint Stock Shipping Company.
Stillstrom, podmiot należący do A.P. Moller-Maers, dołącza do Maritime Battery Forum, aby promować rozwiązania w zakresie zasilania na wodzie, energetyki morskiej i innych technologii nisko- i zeroemisyjnych. Wśród nich jest umożliwienie podłączenia statków do czystej energii elektrycznej zarówno podczas zakotwiczenia jak i cumowania.
Ukraińska Spółka Żeglugi Dunajskiej (Українське Дунайське пароплавство, UDP) wystawiła na aukcję sześć leciwych jednostek morskich. W ramach optymalizacji chce skoncentrować się na żegludze rzecznej na Dunaju i Dnieprze.
W dniach 20-29 listopada odbywało się największe ćwiczenie sił morskich Finlandii (Merivoimat) realizowane na północnym akwenie Morza Bałtyckiego. Był to również ważny test gotowości sił morskich do działania w obliczu sytuacji kryzysowych, co pokazały ostatnie wydarzenia związane z uszkodzeniem infrastruktury krytycznej.
W 2024 r. do portów we wschodniej części regionu Morza Bałtyckiego powróci więcej linii wycieczkowych. Ponadto kilka portów, w tym mniejsze, spodziewa się wzrostu liczby zawinięć w tym roku w porównaniu z rokiem ubiegłym – wynika z opublikowanej niedawno analizy rynku Cruise Baltic.
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku