Bogata prezentacja firm, służb i instytucji związanych z zagadnieniem bezpieczeństwa na Międzynarodowych Targach Morskich i Militarnych BaltExpo 2025 wynikała zarówno ze wzrostu zainteresowania tym zagadnieniem, jak i rosnącej świadomości o zagrożeniach w domenie morskiej. Biorąc pod uwagę trwające postępowanie związane z wyborem oferenta w ramach programu „Orka”, pierwszy raz na wydarzeniu w Gdańsku pojawiła się południowokoreańska stocznia Hanwha Ocean.
Zostały mniej niż dwa miesiące do podjęcia przez władze ostatecznej decyzji, który z sześciu oferentów dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”. Jeśli rządzący spełnią ubiegłoroczną obietnicę, to potencjalnie na przestrzeni kilku najbliższych tygodni poznamy wykonawcę. Do tego czasu zostaje śledzenie informacji na ten temat. Zdecydowaliśmy się spytać czytelników Gospodarki Morskiej, jaką ofertę powinni wybrać decydenci. Ankieta potrwa do 24 listopada.
Deklaracja polskiego rządu, że do końca roku wybierze oferenta, który dostarczy okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”, wywołała falę komentarzy. Biorąc pod uwagę stan sił podwodnych, temat wywołuje wiele emocji, jest to jednak sposobność lepiej poznać propozycje od podmiotów starających się o pozyskanie kontraktu. Od lat przewijał się temat propozycji od zachodniego sąsiada Polski, a dokładniej kilońskiej stoczni TKMS. Poznaliśmy perspektywę firmy na ten temat.
W sektorze przemysłowym – od portów i stoczni, przez logistykę, aż po hale produkcyjne – zarządzanie ryzykiem i minimalizacja awarii są kluczowe. Bezpieczeństwo przestało być traktowane jako wyłącznie koszt, stając się strategicznym czynnikiem operacyjnym i wizerunkowym. Obok podstawowych środków ochrony osobistej, na pierwszy plan wysuwają się dziś dwie kluczowe procedury, które decydują o minimalizacji strat: system LOTO oraz skuteczne reagowanie na wycieki substancji niebezpiecznych.
Obecne inwestycje w offshore wind, w stoczniach i branży stoczniowej to okazja do rozwijania wielu biznesów, także mniej widocznych na co dzień. To wniosek z dyskusji i debat trwających podczas 5. Rejsu z Gospodarką Morską.
Narodowe Centrum Badań Jądrowych i amerykańska firma Westinghouse podpisały porozumienie o współpracy w dziedzinie energetyki jądrowej. Minister energii Miłosz Motyka zaznaczył, że Polska musi stać się wiodącym państwem w rozwijaniu technologii w tym obszarze.
Marynarka Wojenna Ukrainy wcieliła oficjalnie do służby kolejne kutry desantowo-szturmowe, dostarczone przez władze Szwecji i Norwegii. Takie jednostki już znajdują się w składzie sił morskich i biorą udział w misjach oraz akcjach bojowych na wodach Morza Czarnego i ukraińskich rzek, stanowiąc cenne wsparcie działań obronnych, w obliczu wciąż trwającej, rosyjskiej agresji.
Po niemal roku od przekazania siłom morskim, oficjalnie podniesiono banderę na największym okręcie w historii włoskich sił morskich. Uniwersalny okręt desantowy-dok ITS Treste od teraz ma być gotowy do wykonywania zadań zgodnie z przeznaczeniem, tak w ramach komponentu narodowego, jak i międzynarodowego.
Po raz kolejny Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni wzięła udział w akcji w ramach cyklu sobotnich, otwartych szkoleń dla chętnych pt. „Trenuj z wojskiem”, będących inicjatywą Ministerstwa Obrony Narodowej. Szkolenia prowadzą żołnierze Wojska Polskiego w swoich jednostkach wojskowych. Zainteresowani, pod okiem instruktorów oraz podchorążych, wzięli udział w szeregu zajęć. Obok zapoznania się z pewnymi podstawami mieli wyjątkowy wgląd w to, jak na co dzień ćwiczą żołnierze morskiego rodzaju sił zbrojnych.
W Komendzie Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku odbyło się szkolenie dla armatorów floty handlowej, poświęcone wdrożeniu Entry/Exit System (EES). Jest to nowy system elektronicznej rejestracji wjazdów i wyjazdów obywateli państw trzecich przekraczających zewnętrzną granicę UE. Ma on znacznie usprawnić kontrole i inne aspekty działalności służb granicznych państw wspólnoty.
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS