Zespół naukowców z Centrum Studiów Polarnych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach uczestniczył w interdyscyplinarnej ekspedycji badawczej na Svalbardzie. Celem tegorocznych prac było monitorowanie zmian w środowisku polarnym, związanych przede wszystkim z ocieplaniem się klimatu i dynamiką lodowców.
Grubość pokrywy lodowej na należącym do Norwegii polarnym archipelagu Svalbard w ciągu roku zmniejszyła się o dwa metry. Choć Spitsbergen i sąsiednie wyspy są 50 razy mniejsze od Grenlandii, straciły więcej lodu. Takiego tempa topnienia nie przewidywały modele tworzone przez glacjologów z Oslo.
W niedzielę, 20 lipca 2025 roku, o godzinie 1:10, żaglowiec Generał Zaruski zacumował w Hornsundzie na Spitsbergenie. Tym samym załoga jednostki, która wyruszyła z Gdańska 30 czerwca, osiągnęła główny cel najdłuższej i najdalej sięgającej wyprawy w historii tego gdańskiego żaglowca – dotarcie na arktyczne wody dokładnie 50 lat po pierwszym rejsie na Spitsbergen.
Gdański żaglowiec Generał Zaruski wyruszył w najdłuższy i najdalej sięgający rejs w swojej historii, którego celem jest Spitsbergen. W poniedziałek, 30 czerwca, statek opuścił nabrzeże Wyspy Ołowianka, a jego wypłynięciu towarzyszyła uroczysta ceremonia z udziałem orkiestry Morskiego Oddziału Straży Granicznej. Na miejscu obecni byli także bliscy członków załogi, przyjaciele oraz przedstawiciele władz Gdańska.
We wtorek 3 czerwca 2025 roku statek szkoleniowo-badawczy Horyzont II wyruszył w rejs na Spitsbergen. Na pokładzie przebywają studenci Wydziału Elektrycznego wraz z Naukowcami z PANu.
Gdański Ośrodek Sportu poinformował, że żaglowiec STS Generał Zaruski wypłynie 30 czerwca na trzymiesięczną wyprawę na Spitsbergen. Będzie to najdłuższy rejs w historii „Gdańskiej Szkoły pod Żaglami”, a port docelowy to najodleglejsza destynacja w historii tego żeglarskiego projektu. Statek pokona ponad 2 000 mil morskich. Wciąż można zgłaszać chęć do udziału w tym wyjątkowym przedsięwzięciu.
Urząd Morski w Gdyni, po przeprowadzeniu inspekcji okresowej statku badawczo-naukowego "Oceania" stwierdził, że członek załogi obejmujący stanowisko kapitana jednostki nie posiada odpowiednich kwalifikacji. W kwietniu statek nie opuścił nabrzeża w Nowym Porcie w Gdańsku, przy którym cumuje.
Dwie amfibie PTS-M Wojsko Polskie przekaże na potrzeby naukowców z Polskiej Stacji Polarnej Hornsund na wyspie Spitsbergen. Te dwie maszyny zabezpieczą logistykę, funkcjonowanie i rozwój stacji badawczej - powiedział wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz.
Jak zmieniający się klimat wpłynie na przyszłość zasobów wodnych pochodzących ze śniegu, lodu i wieloletniej zmarzliny – na to pytanie odpowie międzynarodowy zespół naukowców w ramach rozpoczętego właśnie projektu LIQUIDICE.
Historia „Rejsu Roku” to w praktyce historia całego polskiego żeglarstwa morskiego od roku 1970. Listy laureatów to kompletne listy najwybitniejszych polskich żeglarzy, którzy kiedykolwiek pojawili się na morzach.
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO