• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Statek szkoleniowo-badawczy Horyzont II wyruszył w rejs na Spitsbergen

Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu Statek szkoleniowo-badawczy Horyzont II wyruszył w rejs na Spitsbergen
Fot. GospodarkaMorska.pl

We wtorek 3 czerwca 2025 roku statek szkoleniowo-badawczy Horyzont II wyruszył w rejs na Spitsbergen. Na pokładzie przebywają studenci Wydziału Elektrycznego UMG wraz z Naukowcami z PANu. 

Horyzont II wypłynął o godzinie 16:00 z Gdyni. Statek pożegnał JM Rektor prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit wraz z Dyrektorem Działu Armatorskiego i Praktyk Morskich kpt. ż.w. Dariuszem Jellonkiem.

Na pokładzie oprócz załogi przebywa 20 studentów-praktykantów Wydziału Elektrycznego i Nawigacyjnego UMG wraz z opiekunem oraz 12 polarników z Instytutu Geofizyki Polskiej Akademii Nauk.

Statek naukowo-badawczy MS Horyzont II regularnie bierze udział w polskich projektach polarnych i rejsach arktycznych. Stanowi wręcz ich integralną część, bez których nie mogłyby być w tej formie realizowane. Został zbudowany w 2000 oku w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Matką chrzestną została Hanna Gronkiewicz-Waltz, pierwszym kapitanem zaś kpt. ż. w. inż. Julian Witkowski. Ma 56,34 metra długości, a jego pojemność brutto sięga 1361 ton.

Służy do zaopatrywania bazy polarnej w kluczowe zapasy, a także stale uczestnicy w międzynarodowych projektach naukowych, związanych m.in. eksploracją archipelagu Svalbard, bogatego w zatoki i fiordy. W swoim wyposażeniu posiada m.in. system DGPS, radar 10 cm i 3 cm, ARPA, mapę elektroniczną, żyrokompas, autopilota, echosondę Koden z monitorem struktury dna, kompas magnetyczny, echosondę badawczą ELAC z digitizerem, odbiornik map faksymilowych, system łączności GMDSS, a także silnik średniobrotowy 1280 kW i trzy agregaty prądotwórcze. Posiada klasę lodową L2 AUT według klasyfikacji Polskiego Rejestru Statków.

Horyzont II do Gdyni wróci 23 czerwca br.

Dziękujemy za wysłane grafiki.