W czasie rejsu GospodarkaMorska.pl można było się przekonać, że touroperatorzy do Sztokholmu kierują z chęcią statki pasażerskie. Zarząd portu w Sztokholmie ogłosił, że uruchomił dwa przyłącza zasilające z lądu dla statków pasażerskich. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem i ponad 100% niż w 2021 r. Od 2025 r. terminal pasażerski w Sztokholmie zapewnia turystom morskim odwiedziny przez cały rok.
Unia Europejska intensywnie wdraża systemy OPS (Onshore Power Supply), umożliwiające zasilanie statków energią elektryczną bezpośrednio z nabrzeża podczas postoju w porcie. OPS pozwala na wyłączenie statkowych agregatów spalinowych, co znacząco redukuje emisję CO₂, tlenków azotu i siarki oraz hałas w centrach portowych. Polskie rozwiązanie technologiczne w tym zakresie jest już gotowe.
Transformacja energetyczna nie jest już wyborem, lecz staje się koniecznością oraz warunkiem dalszego rozwoju. W takiej rzeczywistości na znaczeniu zyskują partnerstwa, które łączą lokalne doświadczenie z globalną wiedzą. Takim właśnie połączeniem jest współpraca ASE GROUP i Schneider Electric – firm, które od lat, każda w swojej dziedzinie, kształtują oblicze polskiego przemysłu i energetyki.
Port w Helsingborgu w Szwecji zbuduje instalację zasilania lądowego dla statków kontenerowych. Ma być uruchomiona za rok.
Zmiany w wolumenie przeładunków, obsługa coraz większych jednostek, duży udział paliw w przeładunkach portowych, wyzwania związane z dekarbonizacją- to codzienność portów. Jeszcze kilka lat temu zarządzanie portami i ryzykiem w nich występującym była zupełnie inna. Jak więc sprostać nowym wyzwaniom?
Na Kongresie Polskie Porty 2030 będzie okazja do porównania aktywności polskich portów z trendami rozwojowymi panującymi w wiodących portach świata. Zaktualizowany IAPH World Ports Tracker wskazuje, że inwestycje rozwojowe, budowanie społeczności i inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju środowiska to główne kierunki działań, które podejmują wiodące porty morskie. Zauważono opóźnienia w zakresie gotowości do bunkrowania nowymi rodzajami paliw, problemy z wdrażaniem raportowania emisji dwutlenku węgla, digitalizacji i równości
Drugiego dnia 11. Międzynarodowego Kongresu Morskiego wydarzenie przeniosło się z Teatru Polskiego do sal konferencyjnych szczecińskiego hotelu Radisson Blu. Tam odbyły się cztery bloki dyskusyjne, łącznie aż 12 paneli. Swój blok poświęcony zrównoważonej niebieskiej gospodarce morskiej zorganizował Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
Od archiwalnych zdjęć sprzed trzech dekad, prezentujących prom Lion Queen po raz pierwszy zawijający do Gdyni, przez analizy ekonomiczne obrazujące aktualną sytuację na rynku bałtyckim, po plany rozwojowe linii Stena Line w Polsce – goście zebrani na konferencji Stena Line Baltic Business Conference Gdynia 2025 mieli okazję prześledzić dynamiczny rozwój trasy promowej Gdynia – Karlskrona i jej operatora.
W Porcie Gdańsk realizowane jest opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji związanej z wdrożeniem technologii OPS (Onshore Power Supply), znanej również jako cold ironing. Zadanie to prowadzone jest przez spółki należące do ASE GROUP: EKO-KONSULT (pełniąca rolę lidera projektu), BPR ASE GROUP oraz Elmech-ASE S.A., na zlecenie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
24 marca 2025 r. w Sali Herbowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku odbyło się uroczyste podpisanie umowy o finansowanie projektów DeCoInter (Decarbonization of Maritime Sector and its Impact on Green Energy Transition – 9 partnerów z 5 krajów) oraz Horse Tourism for Everyone. W uroczystości wzięli udział marszałek województwa, wicemarszałek oraz minister Konrad Wojnarowski i Jacek Karnowski z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Ruszyła ogólnopolska kampania na rzecz offshore – Moc z Bałtyku
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu