W środę, 18 listopada, w Stoczni Bałtyckiej w Sankt-Petersburgu rozpoczęła się budowa siódmego i ostatniego atomowego lodołamacza serii Project 22220, nazwanego „Stalingrad”. Ceremonię położenia stępki uroczyście zainicjował prezydent Rosji Władimir Putin, podkreślając strategiczne znaczenie projektu dla rozwoju Północnej Szlaku Morskiego i wzmocnienia pozycji Rosji w Arktyce. Putin na ceremonii "obecny był" zdalnie.
Skrócenie trasy z Azji do Europy nawet o 40% nie sprawia, że Północna Droga Morska staja się globalnym szlakiem handlowym. Zamiast tego, arktyczne przejście jest strategiczną arterią dla rosyjskiej energii, a ryzyko geopolityczne skutecznie odstrasza światowych przewoźników od jego wykorzystania.
Dyrektor Działu Armatorskiego Uniwersytet Morskiego w Gdyni, Dariusz Jellonek powiedział, że nowa jednostka, która ma zastąpić "Dar Młodzieży", zapewni ciągłość praktyk morskich dla studentów i młodzieży, a niewykluczone, że żaglowiec będzie brał także udział w wyprawach badawczych.
Przyjęta pod koniec września uchwała rządowa „Budowa statków dla uczelni morskich w latach 2025–2029” wywołała wiele emocji, gdyż zapowiada, że w ciągu kilku lat Uniwersytet Morski w Gdyni i Politechnika Morska w Szczecinie otrzymają zupełnie nowe jednostki, na których będą mogły realizować wpisaną w swoją misję praktykę morską rolę kształcenia przyszłych marynarzy.
Naukowcy z PAN krytycznie odnieśli się do zapowiedzi rządu dotyczących budowy dwóch nowych statków dla uczelni morskich. Prof. Dariusz Jemielniak przypomniał, że środowisko naukowe miało obiecywany nowy statek badawczy od wielu lat. Prof. Jan Marcin Węsławski uznał, że rząd „funduje niespodziankę”.
Budowę dwóch nowych statków dla uczelni morskich, w tym następcy „Daru Młodzieży”, zakłada przyjęta przez rząd uchwała ustanawiająca program wieloletni „Budowa statków dla uczelni morskich w latach 2025–2029” - poinformował we wtorek po posiedzeniu Rady Ministrów rzecznik rządu Adam Szłapka.
Decyzja o budowie dwóch nowych statków dla polskich uczelni morskich, w tym nowego żaglowca szkoleniowego, ma zapaść na wtorkowym posiedzeniu rządu - zapowiedział premier Donald Tusk. Przypomniał, że koszty budowy wyniosą blisko 1 mld zł.
Tankowiec Lynx, o długości około 275 metrów, utknął w lodzie arktycznym podczas rejsu z Murmańska w Rosji do Chin. Od 14 września przez kilka dni statek był zablokowany. Jednostka nie posiada klasy lodowej.
Gdy prezydent Rosji, Władimir Putin ogłaszał warte miliardy rubli inwestycje w branżę stoczniową i budowę setek statków i okrętów, chciał dowieść, że krajowe zakłady są w stanie przezwyciężyć sankcje i utratę wielu rynków zbytu. Jak się okazuje, niekoniecznie wszystko idzie po jego myśli.
11 sierpnia na Alasce odbyły się dwie uroczystości wcielenia do służby lodołamacza oraz patrolowca, które weszły w skład amerykańskiej straży wybrzeża. Wzmocnienie formacji jest obecnie jednym z priorytetów władz, co wiązało się z wielomiliardowym wsparciem jej rozwoju i zapowiadanymi planami zakupowymi. Dodatkowo nowe jednostki mają potwierdzić obecność USA w rejonie arktycznym i zaangażowanie w tamtejsze bezpieczeństwo.
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO