Dyrektor Działu Armatorskiego Uniwersytet Morskiego w Gdyni, Dariusz Jellonek powiedział, że nowa jednostka, która ma zastąpić "Dar Młodzieży", zapewni ciągłość praktyk morskich dla studentów i młodzieży, a niewykluczone, że żaglowiec będzie brał także udział w wyprawach badawczych.
Rada Ministrów podjęła decyzję o budowie dwóch nowych statków dla polskich uczelni morskich. Program pn. „Budowa statków dla uczelni morskich w latach 2025–2029” przewiduje powstanie dwóch nowoczesnych jednostek. Pierwszą z nich jest trzymasztowy żaglowiec szkolny dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni (koszt 350 mln zł, lata realizacji 2025–2028). Drugi to statek szkolno-badawczy dla Politechniki Morskiej w Szczecinie (koszt 625 mln zł, lata realizacji 2026–2029).
Dyrektor Działu Armatorskiego UMG powiedział PAP, że bez decyzji rządu o przyznaniu środków na budowę nowego statku inwestycja ta nie byłaby możliwa. – Uczelnia nie dysponuje tego typu budżetem, dlatego bardzo cieszymy się z podjętej uchwały – stwierdził.
– Nowy żaglowiec będzie mógł być wykorzystywany przez większość miesięcy w roku (mniej czasu na remonty), co spowoduje, że będziemy mogli obsłużyć więcej młodzieży – dodał Dariusz Jellonek.
Podkreślił, że nowa jednostka w przyszłości zapewni ciągłość praktyk morskich dla studentów Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz młodzieży z ponadpodstawowych szkół morskich z całej Polski. Będzie to przede wszystkim statek szkoleniowy.
– Wysłużony żaglowiec „Dar Młodzieży” nie gwarantowałby tej ciągłości – ocenił.
Zaznaczył przy tym, że nie jest wykluczone, by nowa jednostka w przyszłości służyła jako środek transportu dla naukowców w podróżach morskich, w rejony, które nie były dotychczas dostępne, m.in. na północne drogi morskie.
Jellonek na pytanie, czy przewidziane są dodatkowe źródła finansowania utrzymania i eksploatacji nowego statku, odpowiedział, że prawdopodobnie będzie to wyglądało tak, jak w przypadku poprzednika, gdzie większość była finansowana ze źródeł Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Uczelnia podała, że następca „Daru Młodzieży” umożliwi jednoczesne szkolenie praktyczne 120 kadetów. Statek będzie wyposażony w najnowsze technologie, spełniając przy tym międzynarodowe standardy bezpieczeństwa.
Studenci w ramach wymaganych Konwencją STCW praktyk w czasie rejsu szkoleniowego na nowym statku szkolnym uczelni przechodzić będą tradycyjny trening praktyczny na morzu.
Rada Ministrów pod koniec września przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa statków dla uczelni morskich w latach 2025–2029”, przedłożoną przez ministra infrastruktury.
Celem programu jest zaprojektowanie, budowa i wyposażenie statku szkolnego (żaglowca) dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz statku szkolno-badawczego dla Politechniki Morskiej w Szczecinie. Realizacja projektu ma podnieść poziom kształcenia kadr i wpłynąć na rozwój badań morskich w Polsce. Rząd przeznaczy na program prawie 1 mld zł do 2029 roku.
KPRM podała, że obecna infrastruktura szkoleniowa i badawcza uczelni morskich wymaga unowocześnienia. Najważniejsze jednostki pływające mają nawet 45 lat. Statki „Nawigator XXI” (Politechniki Morskiej w Szczecinie) i „Dar Młodzieży” (Uniwersytetu Morskiego w Gdyni) są wyeksploatowane i nie spełniają już aktualnych standardów, które obowiązują dla tego typu jednostek.
„Dar Młodzieży” to trzymasztowa fregata, żaglowiec szkolny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, który kontynuuje tradycję dwóch poprzedników – „Lwowa” – żaglowca lat pionierskich, kiedy to jeszcze Tczew był siedzibą Szkoły Morskiej, oraz „Daru Pomorza” – „białej fregaty”, służącej szkoleniu kadr morskich dla biało-czerwonej bandery w latach 1930–1982.
Jest on równocześnie pierwszym żaglowcem zbudowanym w polskiej stoczni, według oryginalnego polskiego projektu, od podstaw jako żaglowa jednostka szkolna.
Kadłub fregaty został zwodowany w Stoczni Gdańskiej 12 listopada 1981 roku. Po próbach morskich 4 lipca 1982 roku na „Darze Młodzieży” podniesiono biało-czerwoną banderę. Matką chrzestną została żona komendanta „Daru Pomorza”, kpt. ż.w. Kazimierza Jurkiewicza – Helena Jurkiewicz. 10 lipca 1982 roku „Dar Młodzieży” wypłynął w dziewiczy rejs pod dowództwem kpt. Tadeusza Olechnowicza.
Fregata ma 2,9 tys. ton wyporności; jej długość po pokładzie – 94,2 m, a z bukszprytem – 108,815 m; szerokość – 14 m; zanurzenie – 6,6 m. Wysokość maksymalna wynosi 5,1 m, a powierzchnia żagli – 3 015 m kw.
pm/ bar/ lm/
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
MOSG zachęca byłych funkcjonariuszy do powrotu do służby. Formacja informuje o procedurze
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży