Z portu w Ningbo na wschodzie Chin wyruszył pierwszy kontenerowiec na trasie ekspresowej do Europy – podał we wtorek portal Yicai Global. Szlak wiodący przez Przejście Północno-Wschodnie skraca czas transportu o ponad połowę w stosunku do tradycyjnych tras oraz omija regiony zagrożone piractwem i niestabilne politycznie.
Zwrot po spotkaniu prezydenta Panamy, José Raúl Mulino, z sekretarzem stanu USA, Marco Rubio. W efekcie panamskie władze zapowiedziały, że nie będą przedłużać porozumienia z Chinami z 2017 roku w sprawie Inicjatywy Pasa i Szlaku oraz że zamierza unieważnić umowy z Pekinem przed datą pierwotnego zakończenia, ustalonego na przełom 2027 i 2028 roku.
Przed nami XIII edycja Forum FRACHT. Wydarzenie odbędzie się w dniach: 26-27 marca 2025 roku w Sopocie. Tym razem hasłem przewodnim konferencji będzie polska prezydencja w Radzie UE. Eksperci, przedsiębiorcy, przedstawiciele administracji rozmawiać będą m.in. o roli Polski w kształtowaniu unijnej polityki transportowej w kontekście bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju oraz efektywności energetycznej. Organizatorami Forum Fracht są: Międzynarodowe Stowarzyszenie Europa-Północ-Wschód (ENEIA) i Polsko - Ukraińska Izba Gospodarcza
Arktyka i Antarktyda ze względu na potencjał ukrytych złóż oraz przebiegających szlaków morskich wywołują zainteresowanie mocarstw. Zwiększenie intensywności działań w rejonach biegunowych ze strony Chin oraz Rosji wskazuje na strategiczny charakter obszarów, które stanowić punkt wyjścia do rozszerzenia wpływów geopolitycznych.
Talibowie porozumieli się z Kazachstanem i Turkmenistanem w sprawie budowy centrum logistycznego w Afganistanu – powiedział w czwartek afgański minister handlu Nuruddin Azizi. Dzięki temu Afganistan ma stać się głównym węzłem dla regionalnego eksportu, w tym ropy naftowej z Rosji do Azji Płd.
Obraz Afryki zmieniają programy wsparcia UNCTAD, jak np. UNCTAD SIGMAT, działania integracyjne organizacji współpracy jak AfCFTA czy EAC, inwestycje czołowych operatorów morskich oraz połączenia handlowe w ramach chińskiego Nowego Szlaku Jedwabnego. Te działania sprawiają również, że aktywizuje się handel morski, rozwija się infrastruktura i suprastruktura portów morskich, rośnie znaczenie wymiany międzynarodowej.
Chiny są głównym eksporterem jeżeli chodzi o rynek europejski. W transporcie z Państwa środka przeważa elektronika, maszyny, części samochodowe a także tekstylia , zabawki oraz małe AGD. Jak się okazuje inne kraje z Azji również w dużych ilościach eksportują swoje towary do Europy. Są to m.in. Indie, Pakistan, Wietnam, Korea czy Tajlandia.
PSA International, jeden z wiodących globalnych operatorów portowych, podjął strategiczną decyzję o inwestycji w nowy śródlądowy terminal w Duisburgu. Nabywając 22-procentowy udział w niemieckiej spółce, gigant z Singapuru kontynuuje swoją ekspansję na europejskim rynku, co stanowi kolejny krok w rozwoju potężnej sieci portów PSA.
Odnalezienie dwóch wraków statków na dnie Morza Południowochińskiego otwiera nowy rozdział w historii chińskiej archeologii podwodnej - ogłosiła chińska agencja informacyjna Xinhua.
Chińskie firmy w 2022 r. były zaangażowanie w 147 krajach z kwotą oszacowaną na 67,8 mld USD poprzez inwestycje finansowe i współpracę kontraktową w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku (Belt and Road Initiative - BRI) czyli Inicjatywy Pasa i Szlaku. To trochę mniej niż zaangażowanie Chin w BRI w 2021 r., które wyniosło 68,7 mld USD, jak wynika z danych Ministerstwa Handlu ChRL.
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO