W ostatnich dniach oferenci programu "Orka" zaprezentowali zaktualizowane propozycje dotyczące nowych okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej RP. W debacie publicznej coraz wyraźniej widać jednak, że nie chodzi jedynie o wybór platformy bojowej, lecz o strategiczną decyzję przemysłową. Istotne staje się który partner zapewni Polsce długofalowe korzyści gospodarcze, kompetencyjne i technologiczne, jakie będą generowały wpływy do budżetu państwa.
Digitalizacja w branży morskiej ma miejsce od przynajmniej kilkunastu lat, ale nie we wszystkich zakamarkach sektora wygląda tak samo. Na dodatek wraz z ułatwieniami i usprawnieniami, przynosi zagrożenia i ograniczenia. O różnych aspektach cyfryzacji na morzu i w jego okolicach rozmawiali paneliści podczas tegorocznych targów BALTEXPO.
Ośrodek Badawczo - Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. i Enamor podpisały podczas tegorocznych targów BaltExpo w Gdańsku list intencyjny w sprawie rozwoju projektu Digital Baltic. Celem tego przedsięwzięcia jest rozwój cyfrowej platformy, integrującej dane z różnych źródeł, zapewniającej stały monitoring, a także wykrywanie zagrożeń i wsparcie decyzji w czasie rzeczywistym.
Południowokoreańska stocznia Hanwha Ocean przypomniała o swojej propozycji inwestycji w polską branżę stoczniową w ramach progamu "Orka". 100 mld dolarów ma stać się motorem rozwoju krajowej gospodarki morskiej. W zamierzeniu program ma stworzyć ponad 1300 miejsc pracy, wzmacniając przemysł okrętowy i łańcuchy dostaw, generując też środki i innowacje dla sektora publicznego.
Transformacja cyfrowa nie omija sektora morskiego – a tempo jej wdrażania staje się jednym z kluczowych czynników konkurencyjności firm działających na morzu i lądzie. O tym, jak wygląda dziś cyfryzacja branży, jakie stoją przed nią wyzwania i gdzie napotyka bariery, rozmawiać będą eksperci podczas panelu dyskusyjnego „Digitalizacja branży morskiej”, organizowanego przez spółkę Enamor z Gdyni w ramach Targów BaltExpo 2025.
W czasach dynamicznych zmian na geopolitycznej mapie świata, modernizacja i unowocześnienie sił zbrojnych staje się fundamentem narodowego bezpieczeństwa. Jednym z kluczowych elementów jest wyposażenie Marynarki Wojennej RP w najnowocześniejsze systemy, które zwiększają jej skuteczność bojową oraz świadomość sytuacyjną. Ważną cechą jest rozwój takich systemów oraz zagwarantowanie wsparcia technicznego w kraju.
W ramach realizacji projektu wyposażenia mostka nawigacyjnego promów typu RoPax budowanych w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A., firma Enamor Sp. z o.o została zaangażowana do dostawy systemów nawigacji i komunikacji. System nawigacyjny został oparty o rozwiązanie firmy Nacos Marine – platformy rozwiązań Nacos Platinum.
Współczesna żegluga coraz bardziej opiera się na danych i ich przetwarzaniu, co stawia przed branżą morską nowe wyzwania, i jednocześnie, niesie ogromny potencjał korzyści. Ilość danych generowanych przez skomplikowane systemy takie jak statki pełnomorskie jest ogromna — od parametrów technicznych urządzeń, przez informacje o warunkach atmosferycznych i hydrograficznych, aż po dane eksploatacyjne.
Podczas tegorocznego MSPO 2025 w Kielcach, Enamor Sp. z o.o. oraz Hanwha Ocean podpisały porozumienie, obejmujące strategiczną współpracę w zakresie rozwoju i wdrażania nowoczesnych technologii dla sektora morskiego i obronnego.
Wahania klimatu związane ze zjawiskami El Nino i La Nina zagrażają charakterystycznym formacjom roślinnym na brzegach mórz – informuje pismo „Nature Geoscience”. Chodzi o namorzyny, znane również jako lasy mangrowe - wiecznie zielone formacje roślinne na wybrzeżach morskich w strefie międzyzwrotnikowej.
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO