Komisja Europejska zaproponowała we wtorek podniesienie ceł na stal z 25 do 50 proc. od połowy przyszłego roku. Nowa stawka będzie obowiązywać, gdy import surowca przekroczy 18,3 mln ton na rok. Jest to reakcja na nadprodukcję stali wywołaną m.in. chińskimi dotacjami.
Sea Women of Melanesia to pierwsza w regionie Pacyfiku organizacja zajmująca się ochroną środowiska morskiego, złożona wyłącznie z kobiet. Jej członkinie to rdzenne mieszkanki Papui-Nowej Gwinei. Mają na koncie ponad 330 badań raf i pomogły zabezpieczyć tysiące hektarów w 25 rezerwatach morskich. W sierpniu br. panie z Sea Women of Melanesia zdobyły EquatorPrize 2025!
Znajdujący się w Kraju Basków w Hiszpanii port sfinansuje projekt inżynieryjny elektrowni fotowoltaicznych które zostaną włączone do tamtejszego systemu zasilania statków z lądu (Onshore Power Supply, OPS). Kwota w wysokości 11,48 mln euro także z myślą o kompleksowej obsłudze i konserwacji instalacji po zakończeniu prac. Jest to część większego przedsięwzięcia pod nazwą BilbOPS, którego celem jest umożliwienie podłączenia się różnych statków do lądowego źródła zasilania w dedykowanych im terminalach.
Morze Czerwone odmieniane jest przez wszystkie przypadki, jako akwen niebezpieczny dla morskiego biznesu. Nie jest to pełna prawda. Region Morza Czerwonego to niekoniecznie region zagrożeń i konfliktów. To również przestrzeń biznesu, który znakomicie wykorzystują rządy państw Półwyspu Arabskiego i Turcji. W Afryce Wschodniej rozbudowywane są porty, centra logistyczne, budowane są drogi i koleje, zbudowano rafinerię i inne zakłady produkcyjne. Rozwijana jest produkcja rolnicza oraz przemysłowa, w tym produkcja zbrojeniowa.
Japonia planuje zwiększenie produkcji statków w ciągu najbliższych 5 lat. Rząd podejmuje najbardziej ambitny program rewitalizacji przemysłu okrętowego. Plan aktywizacji opiera się na utworzeniu państwowej stoczni i połączeniu dwóch największych prywatnych graczy. Czy Polski rząd może wziąć wzór z Japonii i powtórzyć tą strategię?
Polskie firmy mają szansę odegrać istotną rolę w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, ale potrzebują do tego konkretnego wsparcia. Odpowiadając na te potrzeby, Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. (ARP) wspólnie z Polską Izbą Morskiej Energetyki Wiatrowej (PIMEW) zorganizowała 25 czerwca 2025 roku w Sopocie warsztaty „Offshore bez barier”, towarzyszące Kongresowi Polskie Porty 2030.
Projekty Grupy Orlen - Green H2 i Hydrogen Eagle - otrzymały 1,7 mld zł bezzwrotnego wsparcia z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Środki te będą wykorzystane do produkcji wodoru odnawialnego w procesie elektrolizy zasilanej OZE i wodoru niskoemisyjnego z odpadów komunalnych - podał koncern.
Mając na celu dekarbonizację krajowej branży morskiej rząd Estonii zdecydował się przeznaczyć 25 mln euro dla podmiotów decydujących się na wdrożenie ekologicznych rozwiązań na statkach działających w krajowych portach. Dotyczy to zarówno statków transportowych, rybackich, jak i jednostek pomocniczych działających w portach.
Piętnaście zestawów ratowniczych, samochód i łódź trafiły do grup interwencyjnych Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Zachodniopomorskie instytucje oprócz sprzętu dofinansowały też Centrum Koordynacji Ratownictwa Wodnego.
Radni z komisji gospodarki morskiej, rozwoju i promocji rady miejskiej Szczecina jednogłośnie poparli pomysł uruchomienia wakacyjnego połączenia promowego Odrą i Zalewem Szczecińskim przez Nowe Warpno do Świnoujścia. Miasto ma dołożyć do tej inicjatywy 130 tys. zł.
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO