W części I Konosament – inkorporacja warunków umowy czarteru. Część I rozpoczęliśmy analizę warunków prawnych, w których następuje inkorporowanie do umowy przewozu na podstawie konosamentów warunków odrębnej umowy czarterowej odnoszącej się do tego samego statku. Doktryna i jurysdykcja angielska przyjęła trzy bazowe warunki, które muszą być spełnione, aby można było w konosamencie powołać się na odpowiednie warunki umowy czarteru.
Zasady wyjściowe, ustanowione w precedensie „The Ardennes” [1951] 1 K.B. 55, wydają się być klarowne. Ładunek oddany do przewozu przez frachtującego („Shipper”) skutkuje w wystawieniu konosamentu. Konosament taki, niezależnie od tego, czy został wystawiony przez armatora („Owners’ B/L”), czy przez czarterującego („Charterers’ B/L”) stanowi tylko dowód na okoliczność warunków danej konosamentowej umowy frachtowej „Such evidence may be rebutted by proof of other terms specifically agreed by shipper and carrier” (za „Ardennes” [1951
Polityczne i gospodarcze problemy sprawiają, że Sri Lanka stoi w obliczu niedoborów wszelkiego rodzaju paliw i surowców energetycznych. Żeby zapewnić krajowi choć minimalne zasoby, rząd zezwolił na import rosyjskiej ropy.
Grecja należy do tych krajów na świecie, w których komunikacja promowa stanowi fundament transportu. Eksperci nie mają jednak wątpliwości, że w najbliższych latach tamtejsza flota musi przejść rewolucyjne zmiany.
Smoki istnieją nie tylko w powieściach i legendach. Morskie smoki, czyli ryjkogłowe to miniaturowe bezkręgowce, mające nie więcej niż 1 mm. Od milionów lat żyją niemal na całym świecie i każdy mógł je spotkać, chodząc po piaszczystej plaży czy morskim dnie. Polska badaczka opisała ostatnio osiem nowych dla nauki gatunków.
Konosament („bill of lading”) pełni trzy zasadnicze funkcje w umowie przewozu ładunków morzem (w ujęciu angielskim – „contract of affreightment”), a mianowicie: jest potwierdzeniem/dowodem na okoliczność przyjęcia do przewozu określonego ładunku („B/L as receipt”);jest papierem wartościowym umożliwiającym przenoszenie własności/lub posiadania ładunku w trakcie jego przewozu („B/L as negotiable document of title”) wreszcie; jest dokumentem przewozowym zawierającym lub potwierdzającym warunki umowy przewozu danego ładunku („B/L as
Niezwykłe odkrycie greckich archeologów. U wybrzeży wyspy Delos w Morzu Egejskim odkryli oni zatopiony port i wraki kilku statków. Badania prowadzone w ubiegłym miesiącu przy wsparciu greckiego resortu kultury i sportu trwały trzy tygodnie.
O nowych promach dla DFDS, których zamówienie zostało potwierdzone przez duńskiego armatora na początku tego miesiąca, informowaliśmy już wcześniej na łamach PromySkat. Teraz firma odpowiedzialna za projekt zaprezentowała szczegółowe wizualizacje, pozwalające bliżej poznać te nowoczesne statki, które wejdą do eksploatacji w 2019 r.
Masowiec „Channel Ranger” został wyczarterowany przez właścicieli statku na tzw. „trip charter” (hybrydowa forma czarteru na podróż, w którym zryczałtowana opłata frachtowa, zastąpiona zostaje płatnością „hire” – ustaloną na okres trwania podróży) a następnie podczarterowany w ramach standardowego czarteru na podróż („voyage charter”)
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku