W strategii i taktyce morskiej obrony powstaje nowy rozdział. Nastąpiło przyspieszenie w budowie AUV dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych. Saronic kupuje Gulf Craft Shipyard i zwiększa potencjał produkcyjny. Jednostki mogą być wykorzystywane do obrony morskich granic, śledzenia statków i ochrony infrastruktury krytycznej.
Ørsted opracował nową metodę instalacji, która może potencjalnie zrewolucjonizować sposób, w jaki instalowane są fundamenty morskich elektrowni wiatrowych. Technologia została pomyślnie przetestowana w Niemczech, udowadniając, że to innowacyjne podejście może znacząco obniżyć poziom hałasu podczas instalacji fundamentów, wzmacniając stosowane dziś metody ochrony życia morskiego i potencjalnie torując drogę dla nowej generacji fundamentów monopalowych.
Norweski klaster Maritime CleanTech to przykład sprawnie działającego hubu wytyczającego kierunki innowacji w transporcie morskim i kreujące innowacyjne rozwiązania, które powielane są następnie przez naśladowców z innych krajów. W niektórych przypadkach również w Polsce.
Autonomiczny statek, zasilany energią elektryczną, ma zbierać odpady z wody i od innych statków. Projekt jednostki powstaje na Politechnice Gdańskiej. Uczelnia realizuje go razem z partnerami z Tajwanu.
Powstanie autonomiczny statek, który będzie zbierał odpady z wody i innych statków, a do tego będzie zasilany energią elektryczną. 5 kwietnia prof. Sławomir Milewski, prorektor ds. nauki oraz Adam Ślipy, prezes zarządu Seatech Engineering podpisali umowę konsorcjum na realizację projektu.
Statki autonomiczne wypływają na razie na wody zamknięte. Ale milowymi krokami, zbliża się, era bezzałogowych jednostek. ABS opracował białą księgę, w której określa ramy dla przepisów dla tego typu jednostek.
W tym roku planowane jest wejście do eksploatacji pierwszego w historii świata w pełni autonomicznego i bezemisyjnego kontenerowego statku handlowego. Będzie to niewielki dowozowiec o długości 80 metrów oraz pojemności 120 TEU. Bez względu na finalne powodzenie tego projektu jest to kolejny krok milowy w rozwoju międzynarodowej żeglugi. Nie jest to jednak zupełnie pierwszy statek, który jest autonomiczny (w 2018 roku wprowadzono do eksploatacji dwustronny prom „Falco” operatora Finfeeries).
Odwiedzający Amsterdam mogą wkrótce zauważyć samojezdny pojazd wodny wielkości małego samochodu, który cicho płynie po starożytnych kanałach, przewożąc pasażerów lub różnego rodzaju towary.
Port Gdynia stawiając na ekologiczne i technologiczne rozwiązania rozpoczął na początku roku projekt „System monitoringu i obserwacji terenów portowych z wykorzystaniem pływających bezzałogowych mobilnych platform badawczych”. Teraz chce wyłonić wykonawcę, który wykona badania, pomiary i stworzy analizy dotyczące jakości wód portowych. Koszt projektu to ponad 6,7 mln zł.
Holenderska stocznia Damen Shipyard Group i amerykański startup Sea Machines Robotics podpisały sojuszniczą umowę w celu dokładniejszego zbadania zastosowania funkcji unikania kolizji na statkach zbudowanych przez Damena.
Polska i Norwegia współautorami bezpieczeństwa Bałtyku
Alarm. Zbiornikowiec-Zombie na Bałtyku
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora