• <
PGZ_baner_2025

Marauder wzmocni morską ochronę i obronę USA. Lekcja dla regionu Bałtyku

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Marauder wzmocni morską ochronę i obronę USA. Lekcja dla regionu Bałtyku
Spyglass i Cutlass, drony nawodne produkcji Saronic

W strategii i taktyce morskiej obrony powstaje nowy rozdział. Nastąpiło przyspieszenie w budowie AUV dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych. Saronic kupuje Gulf Craft Shipyard i zwiększa potencjał produkcyjny. Jednostki mogą być wykorzystywane do obrony morskich granic, śledzenia statków i ochrony infrastruktury krytycznej.

Potencjał produkcyjny Saronic znacznie wzrośnie dzięki przejęciu Gulf Craft, stoczni z siedzibą w Luizjanie z 60-letnią historią projektowania załogowych i bezzałogowych statków dla klientów z sektora obronnego i komercyjnego.

Dzięki przejęciu stoczni w Luizjanie Saronic pozyskuje strategicznie zlokalizowany zakład na wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej, który będzie służyć jako centrum prototypowania i produkcji średniej wielkości  bezzałogowych statków nawodnych (MUSV). W tej chwili pilotażową jednostką jest Marauder, 150-stopowy (45 metrów) autonomiczny statek nawodny (ASV).

Marauder wspiera rozwój hybrydowej floty USA


Marauder jest przeznaczony do wykonywania szerokiego zakresu misji ochrony i obrony akwenów Stanów Zjednoczonych i ich sojuszników oraz wykonywania zadań na rzecz klientów komercyjnych. Dzięki ładowności 40 ton autonomiczny statek może wykonywać zadania do 3500 mil morskich. Jego autonomiczność zaplanowano na ponad 30 dni, w zależności od wymagań misji. Saronic twierdzi, że „Marauder zapewnia kompleksowe możliwości za ułamek kosztów starszych rozwiązań i statków patrolowych oraz okrętów wymagających załogi”.

W seryjnej produkcji szczególne przydatne będzie 60-letnie doświadczenie inżynierów i załogi Gulf Craft w produkcji załogowych i bezzałogowych statków do zastosowań komercyjnych i obronnych. Doświadczeni pracownicy są niezbędni w szybkim uruchomieniu produkcji na wielką skalę. Dzięki przejęciu stoczni z Luizjany Saronic uzyskuje także konieczną infrastrukturę.

– Dzisiejszy dzień jest kamieniem milowym w ekspansji Saronic w kierunku budownictwa statków autonomicznych i stanowi podwaliny naszej wizji większej stoczni nowej generacji, Port Alpha — powiedział dyrektor generalny Saronic, Dino Mavrookas. Podkreślił on w komunikacie informującym o fuzji: – Nie czekamy — budujemy takie statki, jakich potrzebują nasi klienci i wtedy, kiedy ich potrzebują. Podczas gdy aktywnie poszukiwaliśmy miejsca dla Port Alpha, to przejęcie daje nam natychmiastową zdolność do zaspokojenia pilnych potrzeb klientów w zakresie budowy większych autonomicznych statków i pozwala na elastyczność skalowania w celu zajęcia się nowymi zastosowaniami komercyjnymi i obronnymi tych zaawansowanych systemów.

Źródło: Saronic


Saronic oferuje obecnie trzy modele ASV, które wyposażone są w odpowiednie oprogramowanie i sztuczną inteligencję. Spyglass to 6-stopowy (1,8 m) statek o zasięgu 30 mil morskich. Wyposażony jest w zaawansowane czujniki i przestrzeń ładunkową (ponad 20 kg). Jest przeznaczony do taktycznego wykorzystania z prędkością operacyjną 20 węzłów. Może działać samodzielnie lub w rojach współpracujących – wyjaśnia projektant.

Cutlass ma długość 14 stóp (ponad 4 m). Statek zaprojektowany został do pokonywania znacznych odległości (około 300 mil morskich) ze zwiększoną ładownością (ponad 100 kg). Saronic informuje, że „przeznaczony jest dla Joint Force do wykonywania kluczowych zadań, w tym rozmieszczania amunicji krążącej, łączenia węzłów komunikacyjnych w adaptacyjnych sieciach C2 oraz identyfikowania, klasyfikowania i śledzenia innych statków nawodnych”.

Corsair ma 24 stóp (7,3 m). Statek zbudowany został w celu zaspokojenia istotnych wymagań operacyjnych dla sił ochrony wybrzeża i marynarki wojennej. Corsair ma zasięg do około 1 tys. mil morskich. Jest to największy ASV w rodzinie modeli Saronic. Może osiągać prędkość ponad 35 węzłów. Jego przestrzeń pozwala na przenoszenie około 600 kg ładunków. 

Charakteryzuje się otwartą modułową architekturą, która umożliwia szybką integrację różnych ładunków, czujników i systemów, autonomiczne możliwości reagowania na zagrożenia lub ich odstraszania oraz zdolność do szybkiej produkcji na dużą skalę – informuje firma.

Port Alpha – stocznia nowej generacji


Firma z siedzibą w Austin planuje zbudowanie stoczni nowej generacji, która będzie w stanie dostarczać nowe klasy bezzałogowych statków – informuje kierownictwo Saronic. Mają to być jednostki operujące z dużą prędkością i na skalę potrzebną do ochrony i obrony akwenów morskich. Plan Saronic Technologies dotyczący budowy Port Alpha niedawno przyspieszył dzięki dofinansowaniu w wysokości 600 mln dolarów. 

Oczekuje się, że runda finansowania serii C przyspieszy rozwój firmy. Jej celem jest udział w rozwoju obronności Stanów Zjednoczonych. Na ocenach i akwenach przybrzeżnych polega ona na budowaniu  przewagi morskiej Stanów Zjednoczonych i ich sojuszników. Firma twierdzi, że Port Alpha, zakład produkcyjny dużych i średnich bezzałogowych pojazdów nawodnych, umożliwi rozbudowę floty autonomicznych statków nawodnych (ASV) Saronic o średnie i duże autonomiczne statki do zastosowań obronnych.

– Podstawową zasadą Saronic jest to, że projektujemy nasze statki tak, aby były autonomiczne od stępki do pokładu. Takie samo podejście mamy w przypadku budowy stoczni Port Alpha, projektując stocznię od podstaw – wyjaśnia Dino Mavrookas, dyrektor generalny i współzałożyciel Saronic zaznaczając, że chodzi o to, „aby produkować z prędkością i skalą niespotykaną od II wojny światowej”.

Port Alpha ma generować nowe możliwości dla siły roboczej w branży budowy statków w Stanach Zjednoczonych. Jego siłą będą partnerstwa publiczno-prywatne w celu przyspieszenia wzrostu potencjału produkcyjnego, a także innowacje i nowe technologie, niezbędne w rozwoju branży.

Saronic wzmocni morską obronę USA


Saronic przekonuje, że dzięki swoim rozwiązaniom uzupełnia luki w amerykańskim morskim potencjale obronnym. Budowa autonomicznych statków umożliwi tworzenie i rozbudowę hybrydowej floty armii USA.

– Połączymy te elementy w jednym celu: szybkiego zbudowania floty autonomicznych statków w Ameryce, które na nowo zdefiniują morską przewagę Stanów Zjednoczonych i zagwarantują wolność mórz dla przyszłych pokoleń — dodał Mavrookas. Firma podkreśliła również, że Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych ogłosiła potrzebę budowy hybrydowej floty — takiej, która integruje w działaniach operacyjnych znaczną liczbę bezzałogowych systemów działających obok załogowych platform.

Osiągnięcie tego celu będzie wymagało transformacji w podejściu firm do budowy zaawansowanych technicznie statków oraz skupienia się na skalowaniu produkcji zaawansowanych technologii i autonomicznych systemów. Chodzi o to, by rozszerzyć zasięg operacyjny floty, odstraszać od konfliktów, chronić marynarzy i infrastrukturę krytyczną.

Dlatego jednostki do takich zadań muszą „być szybko produkowane przy niskich kosztach” – przekonuje kierownictwo Saronic. Ostatnia runda oferty dla inwestorów czterokrotnie zwiększyła wycenę Saronic zaledwie siedem miesięcy po tym, jak firma osiągnęła status jednorożca w lipcu 2024 r.

Saronic ujawnił, że w ciągu ostatnich dwóch lat zainwestował znaczne środki w rozwój i rozbudowę swoich możliwości produkcyjnych małych ASV (Autonomous Surface Vehicles). Port Alpha będzie budowany na fundamencie tych doświadczeń. Stocznia zostanie rozbudowana o zaawansowany zakład budowy statków. Zostanie on zaprojektowany od podstaw. Linie produkcyjne mają zapewnić optymalizację pracy i funkcjonowanie systemu produkcyjnego, który maksymalizuje jakość, skalowalność i szybkość.

Saronic zapowiedział, że „wykorzysta procesy i najlepsze praktyki, które zrewolucjonizowały przemysł produkcji komercyjnej, aby zdefiniować na nowo sposób budowy statków autonomicznych.

4 mld USD i 100 akrów do rozwoju produkcji


– Inwestycja Saronic w przemysł stoczniowy Luizjany rozwinie naszą gospodarkę, stworzy wysokiej jakości miejsca pracy i wzmocni morską siłę Ameryki — powiedział Mike Johnson, spiker Izby Reprezentantów. – Rewitalizując naszą bazę przemysłową tutaj, w Luizjanie, podejmujemy kluczowy krok w kierunku budowania własnych łańcuchów dostaw i przeciwstawiania się zagranicznym konkurentom, takim jak Chiny. Wszystko to jest niezbędne dla naszego bezpieczeństwa narodowego. Jesteśmy wdzięczni Saronic za ich zaangażowanie w tę branżę i nasz wspaniały stan.

Przejęcie stoczni w Luizjanie zapewni Saronic dodatkowe prawie 100 akrów do rozwoju produkcji stoczniowej. Dzięki finansowemu wsparciu akcjonariatu i zwiększeniu powierzchni produkcyjnej możliwy stanie się „natychmiastowy rozwój i produkcja MUSV”. Saronic planuje zainwestować ponad 250 mln dolarów bezpośrednio w stocznię. Zaplanowano istotne modernizacje obiektów oraz  infrastruktury, zakup nowych maszyn. W planach jest również budowa systemu produkcyjnego zaprojektowanego do budowy statków w szybkim tempie. 

Zakłada się, że modernizacja zakładu umożliwi Saronic dostarczanie do 50 bezzałogowych statków rocznie.

Saronic zachował siłę roboczą Gulf Craft i planuje utworzenie ponad 500 nowych miejsc pracy w ciągu najbliższych 3–4 lat. Oprócz zatrudnienia wykwalifikowanych stoczniowców, spawaczy i elektryków, Saronic przewiduje stworzenie nowych stanowisk dla inżynierów, technologów i projektantów MUSV.

- Luizjana odgrywa kluczową rolę w amerykańskim przemyśle stoczniowym, a dzięki temu przejęciu jesteśmy podekscytowani, że możemy być częścią ciągłej rewitalizacji przemysłu w regionie — powiedział Mavrookas. – Lokalizacja stoczni, głęboka wiedza specjalistyczna i gotowe obiekty są idealnie dostosowane, aby umożliwić Saronic szybkie opracowanie, przetestowanie i wyprodukowanie pierwszego modelu MUSV – ocenił.

W dalszym etapie planuje się produkcję pełnej gamy ASV potrzebnych do rozwoju hybrydowej floty Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych.

– Luizjana jest bazą dla rozwoju przemysłu morskiego i obronnego. Inwestycja Saronic wzmacnia pozycję stanu jako lidera w produkcji bezzałogowych statków, które są kluczowe dla powodzenia przyszłych misji Departamentu Obrony – powiedział kongresmen Clay Higgins, reprezentujący 3. okręg Luizjany.


nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.