W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyło się wczoraj wyjazdowe posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury. Jednym z tematów podejmowanych podczas obrad była Droga Czerwona, która ma połączyć port z siecią dróg krajowych oraz de facto umożliwić dojazd do planowanego Portu Zewnętrznego.
Gospodarka morska musi być oparta na współpracy i profesjonalizmie - ocenił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podczas inauguracji Kongresu Polskie Porty 2030 w Sopocie. W trakcie wydarzenia podpisano m.in. porozumienie o współpracy polskich portów morskich.
Po blisko trzech latach budowy na 36 hektarach powstał nowoczesny terminal kontenerowy T3. Dzięki tej inwestycji moce przeładunkowe Baltic Hub wzrosną o 1,7 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) do poziomu 4,5 mln TEU, co uplasuje gdański port wśród największych terminali kontenerowych w Europie. 30-procentowym udziałowcem w konsorcjum, do którego należy Baltic Hub, jest Polski Fundusz Rozwoju (PFR S.A.).
Mienie Przesiedlenia to rodzaj zwolnienia z płacenia należności celno-podatkowych przewidziany dla osób zmieniających miejsce swojego zamieszkania. Dotyczy to przeprowadzki zarówno z Unii Europejskiej, jak i spoza niej.
W obliczu wyzwań geopolitycznych oraz rosnącego znaczenia Morza Bałtyckiego jako kluczowego szlaku transportowego i energetycznego, Port Gdańsk umacnia swoją pozycję jako strategiczny węzeł logistyczny w Europie. Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk, podkreśliła znaczenie ciągłości inwestycji i roli Portu Gdańsk w budowaniu odporności kraju.
Niemieckie porty morskie znajdują się w kryzysie. Od lat ich wolumeny przeładunków są coraz niższe, a w ubiegłym roku spadły do poziomu sprzed dwóch dekad. Przez osłabienie konkurencyjności, problemy strukturalne, zaniedbania w zakresie modernizacji i rozbudowy infrastruktury liniowej (głównie kolejowej), a także digitalizacji czy automatyzacji porty RFN tracą klientów – zarówno rodzimych, jak i zagranicznych – na rzecz rywali z państw sąsiednich.
Znajdujące się w portach morskich w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu terminale przeładunkowe wygenerowały w 2023 roku 9,92 mld zł przychodu dla Skarbu Państwa z tytułu VAT, cła i akcyzy. Eksperci wskazują, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i realizacja tzw. Trójportu może jeszcze te wpływy zwiększyć.
Bałtycki Terminal Zbożowy stał się nagle przedmiotem zainteresowania rolników, a powodem jest przetarg rozstrzygnięty na rzecz najkorzystniejszej dla biznesu morskiego oferty. Nowym dzierżawcą, który zgłosił najlepszą ofertę, zainteresowała się Komisja rolnictwa i rozwoju wsi. Wezwała Prezesa Rady Ministrów do unieważnienia postępowania konkursowego w sprawie wydzierżawienia terminala zbożowego w Porcie Gdynia.
Przychody z polskich portów w ubiegłym roku wyniosły imponującą sumę 58 miliardów złotych, co stanowiło ważny wkład w budżet państwa. Krajowa Administracja Skarbowa dostarczyła te informacje, uwzględniając różnorodne opłaty, takie jak cła, akcyzy oraz podatek VAT.
Urzędnicy celni w Hongkongu rozbili duży gang przemytniczy działający w ruchliwym terminalu kontenerowym Kwai Tsing. W sumie zajęto towar o szacunkowej wartości rynkowej około 190 milionów dolarów, co jest największym przypadkiem w historii portu pod względem wartości konfiskaty.
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO