Firma Rolls-Royce przeprowadziła na swoim stanowisku badawczym w Friedrichshafen testy swojego silnika okrętowego zasilanego wyłącznie metanolem. Wspólnie z partnerami uczestniczącymi w projekcie badawczym meOHmare inżynierowie, firmy mieli osiągnąć tym samym ważny kamień milowy na drodze do opracowania neutralnych dla klimatu i przyjaznych dla środowiska rozwiązań napędowych dla żeglugi morskiej.
W duńskim Kassø 13 maja odbyło się otwarcie pierwszego komercyjnego zakładu przeznaczonego do komercyjnej produkcji e-metanolu. European Energy informuje, że jest on gotowy do dostarczania odbiorcom tego surowca.
Fińska firma Koppö Energia zamówiła FEED (Front End Engineering Design) od Thyssenkrupp Uhde, wybierając technologię zielonego metanolu od niemieckiej firmy. W związku z tym zaplanowano budowę fabryki e-metanolu, stanowiącej część projektu power-to-x (P2X) opracowanego przez Koppö Energia w Kristinestad w Finlandii. Celem jest dostarczania przyjaznego środowisku produktu, jednocześnie wspierając rynek paliwowy, w tym z myślą o statkach posiadających napęd na metanol.
European Energy wyprodukowało pierwszy e-metanol w zakładzie Kassø Power-to-X. E-metanol nazywany bywa paliwem przyszłości - ma bowiem potencjalnie ogromne możliwości zastosowania w żegludze, lotnictwie, przemyśle i magazynowaniu energii.
Porty morskie jak nigdy dotąd odrywają decydującą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego Polski. Dostawcy surowców energetycznych i produktów decydują o stabilności aktywności przemysłowej państwa, zapewnieniu nieprzerwanej działalności przemysłu chemicznego i innych branż, utrzymania ciągłości procesów transportowych. Budowa morskich farm wiatrowych i elektrowni jądrowej wraz infrastrukturą dostępową jest możliwa tylko pod warunkiem sprawnej działalności terminali w dużych i małych portach morskich.
Na północy Finlandii buduje się centrum wykorzystujące w sposób kompleksowy energetykę odnawialną i wodór. W leżącym nad Zatoką botnicką Vaasa postawiono na rozwiązanie wodorowe do wytwarzania i magazynowania energii elektrycznej. Na rozwój projektu miasto i firmy działające w Vaasa otrzymały 14 mln EUR wsparcia inwestycyjnego. Istotnym uzupełnieniem projektu jest powołane pod koniec 2024 r. nowe konsorcjum pod przewodnictwem University of Vaasa z budżetem ponad 8,5 mln EUR.
Klaster morsko-energetyczny Merinova z północy Finlandii zatrudnia około 13 tys. osób i osiąga roczną sprzedaż 6 miliardów EUR rocznie, z czego udział eksportu w przychodach wynosi ponad 80%. Również 80% local content zapewnia się w produktach krajowych, jak w przypadku promu „Aurora Botnia”. Ro-pax, którym operuje WASALINE naszpikowany jest najnowszymi technologiami wyprodukowanymi w Finlandii.
Zielone paliwa będą fundamentem zrównoważonej gospodarki jutra. Transport, żegluga czy przemysł tworzyw sztucznych - to tylko niektóre sektory gospodarki, do których dekarbonizacji potrzebne będą zielone paliwa - to główne wnioski z prezentacji ekspertów European Energy, którzy podczas spotkania z dziennikarzami wyjaśniali, jak zielone paliwa syntetyczne, takie jak e-metanol czy eSAF, mogą zastąpić paliwa kopalne, przyczyniając się do transformacji energetycznej i zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Polski i Europy.
Projekt wyspy energetycznej na Morzu Północnym ma zrewolucjonizować sektor energetyki odnawialnej, stając się symbolem technologicznej innowacji i ekologicznego rozmachu Danii. Jednak opóźnienia, rosnące koszty i problemy z pozyskaniem partnerów budzą wątpliwości o przyszłość tego monumentalnego przedsięwzięcia. We wtorek duński minister klimatu, Lars Aagaard, oświadczył, że termin realizacji inwestycji przesunie się o co najmniej trzy lata – z 2033 na 2036 rok.
European Energy zwiększa zaangażowanie w polską energetykę odnawialną, rozwijając projekty wiatrowe, słoneczne i technologie Power-to-X. Firma widzi również strategiczny potencjał w polskim programie morskiej energetyki wiatrowej.
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
Airmech Marine Equipment na targach METSTRADE 2025 – sukces, innowacje i nowe możliwości
Okręty podwodne mieczem sił morskich. Model odstraszania morskiego definiujący równowagę strategiczną
Ruszyła ogólnopolska kampania na rzecz offshore – Moc z Bałtyku
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało