Jan De Nul poinformował o zwodowaniu jego najnowszego kablowca, Fleeming Jenkin. Firma będzie go używać do instalacji kabli podmorskich do przesyłu energii odnawialnej. Statek ma ładowność 28 000 ton, co czyni go największą jednostką tego typu statkiem na świecie. Dostawa jest zaplanowana na II poł. 2026 roku.
Jan De Nul podpisał umowę z Synera Renewable Energy (SRE) na instalację kabli eksportowych na tajwańskiej farmie wiatrowej Formosa 4. Aby dostarczyć zieloną energię na ląd, Jan De Nul przetransportuje, zainstaluje i zabezpieczy 60 kilometrów podmorskich kabli.
Rosnące znaczenie energetyki morskiej oraz zagrożenia dla niej, co pokazały incydenty na Morzu Bałtyckim, wymusiły zwiększenie aktywności sił i służb pod kątem ich ochrony. Jednocześnie także podmioty prywatne wdrażają własne rozwiązania, aby także przeciwdziałać im we własnym zakresie. Przykładem tego jest ogłoszone 30 września zamówienie firmy Jan De Nul na nowy statek do transportu kruszywa, który również będzie dedykowany do ochrony podwodnej infrastruktury.
Equinor i Polenergia podpisały aneksy do umów z konsorcjum firm Jan De Nul Group i Hellenic Cables rozszerzający zakres współpracy przy projektach Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Na mocy aneksów generalny wykonawca, wraz z Helix Robotics Solutions Limited jako podwykonawcą, przed instalacją podmorskich kabli energetycznych oczyści ich trasę z głazów.
Ponad 80 firm wzięło udział w Dniu Dostawcy, zorganizowanym przez Equinor i Polenergię, które realizują wspólnie projekty morskich farm wiatrowych Bałtyk. Wydarzenie odbyło się 2 kwietnia 2025 roku w Gdańsku i było okazją do omówienia kluczowych aspektów współpracy.
Morska farma wiatrowa Inch Cape niedawno osiągnęła zamknięcie finansowe, a teraz przechodzi do budowy. Należący do Jan De Nul ciężki statek Les Alizés zostanie wykorzystany do transportu i instalacji fundamentów monopali u wybrzeży Angus w Szkocji. Po ukończeniu, farma wiatrowa będzie generować wystarczającą ilość zielonej energii, aby zasilić połowę wszystkich szkockich domów.
Ocean Winds informuje o intensywnych pracach przygotowawczych w związku z rozwojem branży offshore wind we Francji. Statek Rotra Mare zawinął do Saint-Nazaire w czwartek 5 grudnia, przewożąc pierwsze łopaty turbin wiatrowych, które wyposażą morską farmę wiatrową Yeu et de Noirmoutier nieopodal departamentu Wandea. Jest to ważny kamień milowy w budowie kolejnej tego rodzaju infrastruktury na francuskich wodach. Jej uruchomienie ma nastąpić pod koniec 2025 roku.
O wymaganiach projektowych, logistyce i transporcie, a także poszukiwanych kompetencjach przy budowie morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozmawiali przedstawiciele polskich firm podczas Dnia Dostawcy zorganizowanego przez Equinor i Polenergię.
Rozwój morskiej energetyki wiatrowej (MEW) stanowi jeden z podstawowych kierunków zmian związanych z transformacją energetyczną oraz dekarbonizacją, a co za tym idzie działań ukierunkowanych na zmniejszenie negatywnych oddziaływań gospodarki i społeczeństwa na środowisko. Trwający od przeszło trzydziestu lat proces budowy i eksploatacji farm wiatrowych na morzu przybiera na dynamice dlatego też wymaga odpowiedniego zaplecza, w szczególności dedykowanej floty statków.
Kilkadziesiąt polskich firm zainteresowanych udziałem w realizacji morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 wzięło udział w Dniu Dostawcy, który odbył się w Gdańsku. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Polenergię i Equinor, które wspólnie realizują projekty morskich farm wiatrowych Bałtyk, a także głównych dostawców kabli wewnętrznych i eksportowych. Celem Dnia Dostawcy jest wejście polskich wykonawców na rynek offshore wind oraz włączenie ich w globalny łańcuch dostaw.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”