• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

AD Ports Group wspiera rozwój ZEA jako globalnego centrum energetycznego

W ramach działań na rzecz wzmocnienia pozycji Zjednoczonych Emiratów Arabskich jako światowego centrum energetycznego, AD Ports Group - wiodący podmiot wspierający globalny handel, logistykę i przemysł oraz Nimex Terminals podpisały dwie długoterminowe umowy, które uczynią Khalifa Port kluczowym ośrodkiem handlu niskoemisyjną energią i logistyką petrochemiczną.

05.11.2025, 13:04
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Raport: globalny handel wytrzymuje zawirowania związane z cłami

Globalny handel wytrzymuje zawirowania związane z cłami; w pierwszej połowie 2025 r. światowy handel rozwijał się szybciej niż w jakimkolwiek półroczu od 2010 r., z wyjątkiem odbicia po pandemii - wynika z raportu przygotowanego przez DHL i NYU Stern.

03.11.2025, 06:00
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Północna Droga Morska: Lodowy szlak nadziei czy geopolitycznego chłodu?

Skrócenie trasy z Azji do Europy nawet o 40% nie sprawia, że Północna Droga Morska staja się globalnym szlakiem handlowym. Zamiast tego, arktyczne przejście jest strategiczną arterią dla rosyjskiej energii, a ryzyko geopolityczne skutecznie odstrasza światowych przewoźników od jego wykorzystania.

28.10.2025, 15:05
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Odważny ruch chińskiego przewoźnika. Otworzył nową linię łączącą porty Państwa Środka i USA

Przewoźnik COSCO Shipping Lines poinformował, że 21 września do portu w Szanghaju wpłynie kontenerowiec COSCO Netherlands. Wyjątkowość tego wydarzenia kryje się w tym, że jest pierwszym pływającym w ramach nowej linii South China - Southwest US (SEA). Biorąc pod uwagę fakt napięć politycznych na linii Pekin-Waszyngton i co rusz pojawiających się informacji o sankcjach nakładanych przez prezydenta Donalda Trumpa na Chiny, usługa budzi kontrowersje oraz można się zastanawiać nad możliwością jej rozwoju w świetle ostatnich wydarzeń.

18.09.2025, 11:41
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Import LNG Unii Europejskiej wzrósł w I połowie 2025 r. Rosną dostawy z USA, maleją z Rosji

W I połowie 2025 r. zbiornikowce LNG miały znacznie więcej pracy niż tym samym okresie ubr. Globalny eksport LNG wzrósł o 3% r/r do 210,5 mln t. Największym graczem na rynku LNG są obecnie Stany Zjednoczone, które zapewniły prawie 25% dostaw w 1. połowie 2025 r. Na kolejnym miejscu znalazły się Katar z 19,6%, Australia z 18,8% oraz Azja Południowo-Wschodnia z 10,5% udziałem – podaje najnowszy raport Banchero Costa Research. W I połowie 2025 r. UE importowała 53,3 mln ton, co stanowi wzrost o 18,5% r/r.

11.07.2025, 20:30
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Tymczasowy rozejm w wojnie celnej – geopolityka dyktuje stawki frachtowe

Transport morski odpowiada za ponad 90% światowego handlu. Żegluga jest ściśle powiązana z sytuacją geopolityczną na świecie, której jednym z głównych motorów napędowych jest obecnie nieprzewidywalna polityka celna Stanów Zjednoczonych. Dlatego każde zakłócenie na morskich szlakach handlowych przekłada się bezpośrednio na całą globalną gospodarkę, nie ograniczając się jedynie do danego obszaru. Wojna celna, rozgrywająca się między USA a Chinami, ma także wpływ na transport morski z Państwa Środka do Europy. W jaki sposób?

08.07.2025, 10:17
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Władze Iranu podkreślają, że zamknięcie cieśniny Ormuz jest jedną z rozważanych odpowiedzi na ataki Izraela

Władze Iranu rozważają zamknięcie cieśniny Ormuz, ważnej dla światowego transportu ropy, jest jedną z opcji w odpowiedzi na ataki Izraela – podała w czwartek agencja Mehr, powołując się na Behnama Saidiego z komisji bezpieczeństwa w irańskim parlamencie.

19.06.2025, 14:33
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Łańcuchy dostaw muszą być elastyczne i odporne na działania polityków, ataki terrorystów i cyberataki

Konieczne są skoordynowane działania w celu wzmocnienia łańcuchów dostaw. Deglobalizacja niestety nie przeszła do fazy realizacji. Próby zawracania kijem Missisipi przynoszą na razie mierne skutki. Restrykcje i protekcjonistyczne działania prezydenta Donalda Trumpa wywołały panikę na rynkach globalnych. Amerykańska polityka celna wprowadziła dodatkowe zamieszanie w już nadwyrężonych globalnych sieciach logistycznych.

06.06.2025, 09:37
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Rynek LNG na fali. Azja, Bliski Wschód i Ameryka głównymi dostawcami [RAPORT]

Globalny handel skroplonym gazem ziemnym (LNG) wzrósł o 2,4% w 2024 r. Jego podaż wzrosła do 411,24 mln ton (MT), łącząc 22 rynki dostawców z 48 rynkami odbiorców. Azja i region Pacyfiku są największym regionem dostaw LNG z 138,91 MT w 2024 r. Jego eksport wzrósł o dodając 4,1 MT w porównaniu z 2023 r. – informuje najnowszy „2025 World LNG Report”, opracowany przez International Gas Union.

29.05.2025, 14:34
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Uzgodniono globalne podwyżki płac minimalnych marynarzy. Plan na lata 2026-28

Na spotkaniu Podkomisji ds. Wynagrodzeń Marynarzy Wspólnej Komisji Morskiej (JMC) Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) osiągnięto porozumienie w sprawie podniesienia minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego MOP dla starszego marynarza z obecnego poziomu 673 dolarów do 690 dolarów od stycznia 2026 r., następnie do 704 dolarów od stycznia 2027 r. i do 715 dolarów od stycznia 2028 r.

19.04.2025, 14:46
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.