Brazylijskie władze podpisały dwie umowy z francuskim koncernem Naval Group o wartości blisko pół miliarda dolarów w związku z rozwijanym Programem Rozwoju Okrętów Podwodnych. Choć już obecnie realizuje w kraju budowę nad konwencjonalnymi jednostkami typu Riachuelo, opartymi na serii Scorpène, tak kolejnym dalekosiężnym celem jest dostarczenie Marynarce Wojennej Brazylii pierwszego w jej historii, jak i ogólnie państwa Ameryki Południowej, okrętu podwodnego z napędem jądrowym.
Koncern Naval Group zaprezentował kadłub czwartego okrętu z napędem jądrowym typu Suffren, De Grasse (S638). Nowa jednostka zostanie niedługo zwodowana, a w niedalekiej przyszłości wejdzie w skład francuskich sił morskich.
Niniejsze opracowanie jest kontynuacją opracowania Reguły Hague-Visby - zakres prawny stosowania. Część I.
Francuska stocznia ogłosiła 18 listopada br., że po kilkunastu latach prac przekazuje kolejny okręt podwodny, posiadający napęd atomowy. Tourville (S637) jest trzecią jednostką z najnowszej serii, która ma stanowić kluczowy komponent Marine nationale.
Mieszcząca się w Brazylii stocznia Itaguaí Construções Navais poinformowała, że odbyło się pierwsze wyjście w morze w ramach prób trzeciego okrętu podwodnego typu Riachuelo, Tonelero (S42). Jest to jednostka oparta na serii Scorpène, oferowana przez Naval Group.
6 czerwca 1944 r. lotnicy polskich dywizjonów RAF i marynarze uczestniczyli w lądowaniu sił alianckich w Normandii. "Choć polscy żołnierze nie uczestniczyli w pierwszej fazie walk na lądzie, polscy lotnicy i marynarze walczyli już od pierwszej godziny operacji +Overlord+" -powiedział PAP historyk dr Paweł Rozdżestwieński.
Adm. Nicolas Vaujour, szef sztabu Marynarki Wojennej, ogłosił dopuszczenie do czynnej służby balistycznego okrętu podwodnego z napędem atomowym (sous-marin nucléaire d’attaque, SNA) Duguay-Trouin (S636). Jest to druga z serii sześciu jednostek typu Suffren, które do 2030 roku zastąpią starsze typu Rubis. Mają zapewnić Francji skuteczne odstraszanie nuklearne.
Francuski koncern będzie współpracował przy dostarczeniu okrętów podwodnych serii Scorpène dla Marynarki Wojennej Indonezji. Jednostki powstaną w krajowej stoczni PT PAL, a Naval Group zapewni transfer technologii. To efekt długofalowej współpracy między rządami Francji i Indonezji, jaką rozpoczęto w sierpniu 2021 roku i umowy o partnerstwie strategicznym między stoczniami obu państw potwierdzoną w lutym 2022 roku.
W stoczni Naval Group we francuskim Cherbourgu odbyła się ceremonia cięcia blach pod atomowy okręt podwodny (SSBN) trzeciej generacji. Wiąże się to z ambitnymi planami państwa, mającymi na celu zapewnienie mu zdolności w zakresie odstraszania nuklearnego przez cały XXI wiek.
Wiodący szwedzki operator promowy, Stena Line, oficjalnie uruchomił dziś nowe połączenie frachtowe Dublin – Liverpool (Birkenhead), pomiędzy Irlandią a Wielką Brytanią. Oczekuje się, że dodanie nowej trasy jeszcze bardziej zwiększy przewozy frachtowe firmy po rekordowym roku 2023 na Morzu Irlandzkim.
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Polska i Norwegia współautorami bezpieczeństwa Bałtyku
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu