Niemiecka stocznia z siedzibą w Kilonii poinformowała o ważnym kroku w ramach współpracy obronnej z Kanadą. Chodzi o kluczowy system CMS-300, który użytkowany z sukcesami przez niemieckie siły morskie miałby trafić do kolejnego nabywcy. W tle są stałe starania o pozyskanie kontraktu na okręty podwodne, gdzie jednym z dwóch oferentów jest właśnie TKMS.
Bogata prezentacja firm, służb i instytucji związanych z zagadnieniem bezpieczeństwa na Międzynarodowych Targach Morskich i Militarnych BaltExpo 2025 wynikała zarówno ze wzrostu zainteresowania tym zagadnieniem, jak i rosnącej świadomości o zagrożeniach w domenie morskiej. Biorąc pod uwagę trwające postępowanie związane z wyborem oferenta w ramach programu „Orka”, pierwszy raz na wydarzeniu w Gdańsku pojawiła się południowokoreańska stocznia Hanwha Ocean.
14 listopada br. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, wiceminister Paweł Bejda spotkał się z delegacją bliźniaczego resortu z Korei Południowej. Wydarzenie było kolejnym, w trakcie którego reprezentanci resortów obrony obu państw rozmawiali o współpracy na niwie wojskowej, w tym o realizowanych przedsięwzięciach oraz dalszych możliwościach współpracy.
Program "Orka" to nie tylko nowe okręty podwodne dla morskiego rodzaju sił zbrojnych, ale też szansa na otwarcie w kraju pełnego łańcucha serwisowego i remontowego. Aspekt ten stanowi ważne zagadnienie w ramach wszystkich ofert, z myślą o zbudowaniu trwałych podstaw rozwojowych dla polskiego przemysłu morskiego, transferu technologii i kompetencji serwisowych (Maintenance, Repair, and Operations, MRO), czyniąc z Polski istotnego gracza w łańcuchu dostaw obronnych regionu Europy Środkowej.
Zostały mniej niż dwa miesiące do podjęcia przez władze ostatecznej decyzji, który z sześciu oferentów dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”. Jeśli rządzący spełnią ubiegłoroczną obietnicę, to potencjalnie na przestrzeni kilku najbliższych tygodni poznamy wykonawcę. Do tego czasu zostaje śledzenie informacji na ten temat. Zdecydowaliśmy się spytać czytelników Gospodarki Morskiej, jaką ofertę powinni wybrać decydenci. Ankieta potrwa do 24 listopada.
Deklaracja polskiego rządu, że do końca roku wybierze oferenta, który dostarczy okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”, wywołała falę komentarzy. Biorąc pod uwagę stan sił podwodnych, temat wywołuje wiele emocji, jest to jednak sposobność lepiej poznać propozycje od podmiotów starających się o pozyskanie kontraktu. Od lat przewijał się temat propozycji od zachodniego sąsiada Polski, a dokładniej kilońskiej stoczni TKMS. Poznaliśmy perspektywę firmy na ten temat.
11 listopada 2025 roku był bardzo ważny dla bułgarskich sił morskich (Военноморски сили на Република България). Ministerstwo obrony tego państwa poinformowało, że rozpoczęły się próby morskie „wielofunkcyjnego, modułowego okrętu patrolowego”, nazwanego Hrabri. Wskazuje to na rozpoczęcie kluczowego etapu prac, poprzedzających przekazanie jednostki zamawiającemu i rozpoczęcie służby.
Amerykańskie Biuro Żeglugowe (American Bureau of Shipping, ABS) i Koreańska Agencja Technologii i Standardów (Korean Agency for Technology and Standards, KATS) podpisały memorandum o porozumieniu (MOU) w celu zbadania międzynarodowej standaryzacji inteligentnych technologii okrętowych i stoczniowych związanych z budową oraz konserwacją, naprawą i remontami statków.
Pierwszy z ośmiu zamówionych przez Pakistan chińskich okrętów podwodnych klasy Hangor wejdzie do służby w 2026 r. – przekazała w poniedziałek agencja Reutera, cytując wypowiedź dowódcy pakistańskiej marynarki wojennej, adm. Naveeda Ashrafa.
Premier Kanady Mark Carney odwiedził 30 października stocznię Hanwha Ocean w południowokoreańskim Geoje, gdzie zaprezentowano niedawno zwodowany okręt podwodny serii KSS-III Batch II. Podobne są również oferowane Polsce w ramach programu "Orka". Wizyta miała miejsce w czasie, gdy rząd w Ottawie analizuje wybór dostawcy czterech nowych jednostek podwodnych. Równocześnie o pozyskanie kontraktu w obu krajach stara się stocznia TKMS z siedzibą w niemieckiej Kilonii, proponująca okręty serii 212CD. Stawka jest wysoka.
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim