Zakupy rosyjskiej ropy przez Indie wzrosły w sierpniu do 2 milionów baryłek dziennie, ponieważ rafinerie nadal priorytetowo traktują korzyści ekonomiczne przy podejmowaniu decyzji o zaopatrzeniu w surowiec do wyrobu produktów rafineryjnych – informuje Press Trust of India (PTI). Aż 38% z 5,2 miliona baryłek ropy naftowej importowanej dziennie przez morskie terminale paliwowe Indii w pierwszej połowie sierpnia pochodziło z Rosji – twierdzą analitycy Kpler.
Port w Konstancy, największy terminal morski Rumunii i jeden z najważniejszych portów w regionie Morza Czarnego, w 2024 roku odpowiadał za ponad 96% całkowitego wolumenu obsługiwanego przez rumuńskie porty morskie. Jego pozycję wzmacniają równoległe inwestycje infrastrukturalne przekraczające 250 mln euro, obejmujące rozbudowę nabrzeży, terminali RORO i project cargo oraz modernizację dostępu kolejowego i drogowego.
Minister handlu Zjednoczonych Emiratów Arabskich Tani al-Zejudi powiedział w środę, że jego kraj liczy na szybkie zawarcie dwustronnej umowy o wolnym handlu z Unią Europejską, w ciągu trzech-sześciu miesięcy. W środę strony rozpoczęły oficjalne rokowania.
Kolejna odsłona działań amerykańskich ceł handlowych nałożonych m.in. na kraje Europy — norwescy producenci owoców morza nieoczekiwanie znaleźli się pośród najbardziej poszkodowanych.
Po wprowadzeniu stawek celnych przez USA, gospodarki ASEAN zostaną poważnie dotknięte ograniczeniami spowodowanymi wzrostem obciążeń eksportu. Praktycznie wszyscy członkowie Association of South-East Asian Nations zostali mocno dotknięci wysokimi cłami nałożonymi przez administrację Donalda Trumpa. Część towarów z tego regionu może trafić do krajów UE przez europejskie porty morskie. Już są zawirowania w portach i na szlakach morskich.
Dotychczasowy model wzrostu gospodarczego, oparty na niskich kosztach pracy i orientacji na eksport, wyczerpuje się; Polska potrzebuje strategii - wskazują ekonomiści ING BŚ w raporcie przygotowanym we współpracy z Europejskim Kongresem Gospodarczym (EEC).
W stoczni Anadolu odbyła się, 22 lutego, ceremonia zwodowania pierwszego okrętu desantowego z zaplanowanej serii ośmiu, które mają wzmocnić zdolności transportowe Marynarki Wojennej Turcji (Türk Deniz Kuvvetleri). Ma to także stanowić dowód tego, jak błyskawicznie rozwija się branża budowy okrętów w kraju.
Coraz częściej mamy doniesienia o tym, że uszkadzana jest infrastruktura energetyczna, jak kable podmorskie czy rurociągi. Celem pierwszej edycji EnergySecurityCongress.pl było przeanalizowanie obecnych zagrożeń na morzu, a także zastanowienie się jak w jaki sposób dostosować przepisy prawne i wykorzystać zdobycze technologii by morskie farmy wiatrowe, terminale gazowe i naftowe oraz podmorskie kable, a także porty były lepiej chronione na Bałtyku.
Turecki resort obrony poinformował o zwodowaniu w dwóch stoczniach kolejnych okrętów klasy fregata, które wejdą w skład Marynarki Wojennej Turcji (Türk Deniz Kuvvetleri). Ma to stanowić dowód na zdolności i potencjał krajowego przemysłu okrętowego w zakresie dostarczania nowoczesnych jednostek morskich.
Polski eksport w 2023 r. wyniósł 351 mld EUR, a wartość produktów importowanych do Polski zbliżyła się do 340,5 mld EUR – podał GUS w połowie lutego br. W 2023 r. nastąpił nieznaczny spadek wartości towarów i usług eksportowanych do krajów Unii Europejskiej. Istotnie zwiększył się eksport do krajów rozwijających się.
Ruszyła ogólnopolska kampania na rzecz offshore – Moc z Bałtyku
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu