Polskie Linie Oceaniczne mają ambitne plany rozwojowe. W planach linii jest zakup szeregu jednostek i wejście w nowe sektory rynku, m.in. w transport wojskowy oraz przewóz LNG. Jednocześnie trwają poszukiwania nowego prezesa spółki.
Zmiany klimatu, a co za tym idzie konieczność transformacji energetycznej to już niezaprzeczalny fakt. W świetle przyjętej w 2023 roku strategii GHG dla żeglugi morskiej (2023 IMO Strategy on Reduction of GHG Emissions from Ships) po raz pierwszy w historii międzynarodowego sektora morskiego przyjęte zostały wiążące cele dekarbonizacyjne. Za priorytet postawiono redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 20% do roku 2030, następnie o co najmniej 70% do roku 2040, aż do osiągnięcia net-zero około roku 20501.
Do dekarbonizacji żeglugi i ciężkiego transportu samochodowego energia elektryczna jest złym rozwiązaniem. To jest miejsce na inne technologie - w tym LNG, a docelowo bioLNG. To jeden z wniosków z dyskusji i rozmów prowadzonych podczas Konferencji PPLNG i bioLNG, która odbywa się w Gdyni.
Transformacja energetyczna Polski nabiera rozpędu. W tym samym czasie łańcuchy dostaw na całym świecie również przechodzą przemianę i sięgają po nowe paliwa, w tym LNG i bioLNG. Rynek ten staje się kluczowy dla gospodarki światowej. O najważniejszych zmianach na nim, tuż przed tegoroczną edycją konferencji Polskiej Platformy LNG i bioLNG, rozmawiamy z prezesem jej zarządu, Adamem Niklewskim.
Za nami 20 lat historii biura projektowego Seatech, zajmującego się projektowaniem specjalistycznych jednostek na potrzeby przemysłu stoczniowego. To właśnie 15 października 2003 roku, dokładnie 20 lat temu, Gerard Jasiński, ówczesny Dyrektor Biura Statków Centromor, wraz z Pascalem Piriou, reprezentującym francuską stocznię Chantiers Piriou, założyli firmę o nazwie Seatech Engineering Sp. z o.o.
Niższe ceny LNG spowodowały większy popyt na gaz w portach. W Rotterdamie sprzedaż LNG wzrosła o prawie 109% kwartał do kwartału, osiągając w drugim kwartale poziom 266 tys. m³. W Singapurze armatorzy w czerwcu zabunkrowali 17,9 tys. m³, a w lipcu 18,3 tys. m³ LNG. Prognozuje się, że będzie również popyt na metanol, który może stać się paliwem przyszłości.
Høglund podjął się opracowania zintegrowanego systemu automatycznego dla pierwszych bunkierek LNG, które będą operować wzdłuż zachodniego wybrzeża Ameryki Północnej. Układ będzie zastosowany na trzech nowobudowanych statków do bunkrowania LNG (LNGBV).
Transport morski stanowi dominujący element międzynarodowego łańcucha dostaw. Według raportu przedstawionego w tym roku przez Europejską Agencję Środowiskową wraz z Europejską Agencją ds. Bezpieczeństwa na Morzu, transport morski odpowiada za 77 proc. handlu zewnętrznego UE oraz 35 proc. handlu wewnętrznego państw unijnych. Z tego względu wywiera globalny wpływ nie tylko na gospodarkę, ale również (i być może przede wszystkim) na środowisko.
Malezyjski gigant energetyczny Petronas oficjalnie rozpoczął działalność związaną z bunkrowaniem LNG, kończąc swoją pierwszą operację bunkrowania w Pasir Gudang w malezyjskim Johor.
Nippon Yusen Kaisha (NYK Line), poinformował, że spółka joint venture Marine LNG Zeebrugge, powołana do zarządzania marką Gas4Sea, została rozwiązana.
Polska i Norwegia współautorami bezpieczeństwa Bałtyku
Alarm. Zbiornikowiec-Zombie na Bałtyku
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora