Bałtycki offshore rośnie i sprawia, że w Polsce powstaje nowoczesny sektor gospodarki, oparty o produkcję komponentów, dostawy i usługi dla sektora morskiej energetyki wiatrowej. „Offshore to nie tylko kilowaty zielonej energii, ale też impuls rozwojowy dla północnej Polski i wartość dodana płynąca z rozwoju tego sektora” – mówi Janusz Gajowiecki, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej.
Polska będzie dysponować jednymi z największych i najnowocześniejszych turbin wiatrowych w Europie i na świecie – ocenił premier Donald Tusk podczas konferencji prasowej w Łebie. Jego zdaniem inwestycja zwiększy bezpieczeństwo energetyczne kraju.
Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) przeznaczył 700 mln euro na budowę dwóch wielkoskalowych morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 o łącznej mocy 1,44 GW - poinformował w piątek bank. Projekt realizowany jest przez norweski koncern Equinor i polską prywatną grupę energetyczną Polenergia.
Grupa Orlen osiągnęła ważny kamień milowy w rozwoju odnawialnych źródeł energii w Polsce – w Łebie rozpoczęła działalność pierwsza w Polsce baza operacyjno-serwisowa dla morskiej energetyki wiatrowej. To kluczowa infrastruktura dla realizowanego wspólnie z kanadyjskim partnerem Northland Power projektu Baltic Power – pierwszej polskiej morskiej farmy wiatrowej na Bałtyku, której uruchomienie planowane jest na 2026 rok.
MFW Bałtyk II i MFW Bałtyk III odpowiedzialne za budowę dwóch morskich farm wiatrowych zawarły umowy kredytów, które sfinansują te inwestycje - przekazała w środę Polenergia. Umowy podpisano z konsorcjum ok. 30 polskich i zagranicznych instytucji finansowych na łącznie ok. 5,8 mld euro.
Grupa ORLEN osiągnęła kolejny kamień milowy w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. W Łebie działa już pierwsza w Polsce baza operacyjno-serwisowa dla MEW. Zbudowana od podstaw infrastruktura portowa będzie obsługiwała budowaną przez ORLEN wspólnie z kanadyjskim partnerem Northland Power morską farmę wiatrową Baltic Power. Już teraz odgrywa ona kluczową rolę w trwającym procesie budowy na morzu, którego finałem będzie uruchomienie w przyszłym roku pierwszej polskiej farmy wiatrowej na Bałtyku.
Z jakimi wyzwaniami mierzy się obecnie morska energetyka wiatrowa w Polsce i Europie? Jak współpraca między krajami basenu Morza Bałtyckiego i inwestorami może poprawić bezpieczeństwo energetyczne? Co jest potrzebne, aby zrealizować ambitne cele rozwoju offshore wind? Na te i inne pytania odpowiadali m.in. Agata Staniewska-Bolesta, dyrektorka zarządzająca Ørsted Offshore Polska i Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica w panelu o przyszłości morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku.
TUW PZUW ubezpieczył budowę Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica 2 o łącznej mocy 1,5 GW. To będzie największa pod względem mocy elektrownia wiatrowa na polskich wodach Morza Bałtyckiego w tzw. I fazie. TUW PZUW, mając wysokie kompetencje w ocenie ryzyk związanych z OZE, jest dziś liderem ubezpieczeń w obszarze zielonej energii. Towarzystwo ubezpiecza farmy wiatrowe na morzu i na lądzie, jak również farmy fotowoltaiczne, biogazownie i elektrownie wodne.
Baltica 2 jest projektem realizowanym wspólnie przez PGE Polską Grupę Energetyczną i Ørsted. We wspólnym przedsięwzięciu partnerzy mają po 50 proc. udziałów. PGE - finansująca swoją część inwestycji w formule project finance – pozyskała kredyty od ponad 20 polskich i międzynarodowych instytucji finansowych, w tym Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem