• <
KONGSBERG_2023

Zakończyły się badania modelowe lodołamaczy dla RZGW Szczecin (foto, wideo)

pc

30.12.2018 00:38 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Zakończyły się badania modelowe lodołamaczy dla RZGW Szczecin (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Zakończyły się badania modelowe lodołamaczy dla RZGW Szczecin (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Zakończyły się badania modelowe lodołamaczy dla Regionalnego Związku Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Ostatni ich etap przeprowadzono w Hamburgu w lodzie na basenie modelowym HVSA (Hamburgische Schiffbau-Versuchsanstalt GmbH). Pierwsze badania lodołamacza B 105 zostały wykonane w Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku, kolejne na Jeziorze Wdzydze – poinformowała stocznia Remontowa Shipbuilding na facebookowym profilu.

– Rezultatem jest weryfikacja kształtu kadłuba, doboru urządzeń napędowych i sterowych, optymalizacja parametrów eksploatacyjnych przyszłej jednostki – podała stocznia Remontowa Shipbuilding.

Dwie nowoczesne jednostki, które powstaną w Gdańsku, mają poprawić bezpieczeństwo mieszkańców Szczecina i regionu. Wartość kontraktu to 30,25 mln złotych.

Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia, dwa lodołamacze linowe będą miały 28,80 m długości, 7,50 m szerokości, 2,40 m wysokości bocznej oraz 1,70 m maksymalnego zanurzenia. Kadłuby jednostek zostaną specjalnie wzmocnione w rejonie dziobowym oraz w pozostałych rejonach (zgodnie z wymaganiami przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego), tak aby mogły kruszyć lód i pływać w zalodzonych akwenach. Dodatkowo konstrukcja stała kadłubów i wyposażenia pokładowego będzie sięgała maksymalnie 4 m wysokości ponad poziom zanurzenia projektowego (1,40 m bez przegłębienia). Elementy wystające poza tę wysokość będą składane lub demontowane. Kształt kadłuba, oparty na liniach budowlanych lodołamaczy L-401, zostanie skorygowany z powodu zwiększenia szerokości na owrężu z 6,8 m do 7,2 m.

Sterówka lodołamaczy będzie podnoszona do góry hydraulicznie za pomocą konstrukcji nożycowej i w dolnym położeniu będzie znajdowała się poniżej poziomu 4 m nad linią zanurzenia.

Dla zmniejszenia masy statku pustego, nadbudówka, pokładówka nad siłownią i sterówka będą wykonane ze stopów aluminium. Dla odizolowania konstrukcji aluminiowych od stalowych zostaną zastosowane łączniki aluminiowo-stalowe typu TRICLAD.

Na pokładzie głównym przewidziano następujące pomieszczenia dla załogi: kabina kapitana, kuchnia, pomieszczenie socjalne dla 5 osób załogi oraz pomieszczenie sanitarne (WC, umywalka i natrysk). Pod pokładem głównym natomiast powstaną dwie kabiny jednoosobowe i jedna kabina dwuosobowa oraz pomieszczenie sanitarne (WC i umywalka).

Przyjęte rozwiązania konstrukcyjno-techniczne mają być zgodne z wymaganiami uznanego towarzystwa klasyfikacyjnego dla statków żeglugi śródlądowej obowiązującymi w kraju i w Unii Europejskiej.

Głównym zadaniem lodołamaczy będzie prowadzenie akcji lodołamania w charakterze lodołamacza liniowego i czołowego w rejonach rzek, w których dotychczas eksploatowane lodołamacze czołowe nie mogą operować.

Podstawowe zadania lodołamaczy liniowych to poszerzanie rynny wyłamanej w lodzie przez lodołamacze czołowe oraz jej wyłamywanie w obszarze niedostępnym dla lodołamaczy czołowych, a także utrzymywanie drożności w rynnie i zapobieganie przedwczesnemu zamarzaniu nurtu. Jednostki mają również służyć do rozbijania mniejszych zatorów lodowych, uwalniania filarów mostowych od lodu oraz do kruszenia pokrywy lodowej w portach.

W przypadku pilnej konieczności i po zezwoleniu administracji morskiej, jednostki będą mogły odbywać pojedyncze podróże oraz awaryjnie podejmować pracę na wewnętrznych wodach morskich.

Budowę jednostek zlecono w zwycięskim dla Remontowa Shipbuilding przetargu pn. „Zaprojektowanie, wybudowanie i dostawa wraz z wyposażeniem dwóch lodołamaczy przeciwpowodziowych liniowych w ramach zadania: Kontynuacja programu budowy lodołamaczy dla RZGW Szczecin”. Jest ono realizowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w osi priorytetowej II Ochrona środowiska, pod działaniem 2.1 tj. „Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska”.

Obecnie RZGW w Szczecinie dysponuje ośmioma lodołamaczami, które stacjonują w Gryfinie, Widuchowej oraz w Podjuchach. Oprócz „Andrzeja” i „Stanisława”, pozostałe jednostki są już wysłużone. „Świstak” na przykład ma 48 lat, „Ogar” – 47, a „Dzik” i „Odyniec” – 29.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.