pc
Promocyjny rejs Wisłą trwa. 5 dnia wyprawy zgodnie z planem barka z kontenerami dopłynęła z Gdańska do Torunia. Wyprawa ma zakończyć się w czwartek w Warszawie.
Celem promocyjnego rejsu jest udowodnienie, że żegluga Wisłą jest możliwa. Rozpoczął się on w minioną środę w Gdańsku, a jego zakończenie zaplanowane jest na 27 kwietnia w Warszawie. Barka na trasie zacumuje jeszcze we Włocławku, Płocku i w Modlinie. Jednostka z 20 kontenerami na pokładzie porusza się z prędkością od 6-10 km/h.
Pokonanie trasy Warszawa-Gdańsk zwykle zajmuje cztery dni. W tym przypadku czas ten został wydłużony do dziewięciu dni z powodu organizowanych konferencji i spotkań z mieszkańcami.
W sobotę barka, a właściwie zestaw pchany, którego napęd stanowi pchacz-holownik Hetman, dotarła do Bydgoszczy. Tam odbyły się kolejny pokazowy przeładunek kontenerów oraz wystawa „Gospodarcze wykorzystanie śródlądowych dróg wodnych”.
Rejs, oprócz promocyjnego, ma także charakter badawczy. Naukowcy podczas całej wyprawy prowadzą badania Wisły. Ich wyniki posłużą do sporządzenia studium lokalizacyjnego platformy multimodalnej w rejonie Bydgoszczy i Solca Kujawskiego, jak również przygotowywanego przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej „Studium wykonalności dla dolnej Wisły” i zaprojektowania oraz budowy nowoczesnej płaskodennej jednostki pływającej po Wiśle, przystosowanej do przewożenia kontenerów.
Organizatorami rejsu są województwo kujawsko-pomorskie i miasto Bydgoszcz.
Wyprawa ma także upowszechnić wiedzę na temat gospodarczego wykorzystania rzek i śródlądowych portów. Jeden z nich – największy na szlaku z Gdańska do Warszawy – ma powstać w zakolu Wisły między Bydgoszczą a Solcem Kujawskim i pełnić rolę platformy multimodalnej, czyli połączonych węzłów przeładunkowych: wodnego, kolejowego i samochodowego.
Wydarzenie odbywa się w ramach międzynarodowego projektu EMMA, którego celami są zwiększenie możliwości przewozu towarów i rozwój logistyki w państwach nadbałtyckich. Jest on współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key