Patrycja Cybulska
Kolejne próby morskie ORP „Kormoran”. Testy tego nowoczesnego niszczyciela już po raz czwarty rozpoczęły się na Zatoce Gdańskiej. Ich celem jest przetestowanie okrętu w różnych warunkach i dla różnych scenariuszy operacyjnych.
– Tym razem sprawdzamy systemy łączności, nawigację okrętu i jego system napędowy – mówi Bartłomiej Pomierski, dyrektor ds. projektów specjalnych Remontowa Shipbuilding.
Próby morskie rozpoczęły się tuż po 8:00. Okręt Martwą Wisłą wypłynął na wody Zatoki Gdańskiej. Do jego głównych zadań należeć będą: zwalczanie i poszukiwanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi.
Polskie pomysły
Najważniejsze z punktu widzenia realizowanych przez okręt zadań bojowych systemy opracowali polscy inżynierowie. To: system minimalizacji i monitorowania sygnatur okrętowych, system wspomagania dowodzenia, ładunki do niszczenia min oraz stacja hydrolokacyjna. Odpowiedzialny za ich dostawę jest gdyński Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej.
Kolejne próby morskie ORP „Kormoran” odbędą się za miesiąc. Wtedy specjaliści mają sprawdzić współpracę niszczyciela z innymi okrętami. Poprzednio testowano m.in. system dowodzenia i kierowania środkami walki oraz zwrotność.
Umowa na budowę nowoczesnego niszczyciela min została podpisana we wrześniu 2013 roku pomiędzy konsorcjum, w którego skład wchodzą Stocznia Remontowa Shipbuilding, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. oraz Stocznia Marynarki Wojennej, a Inspektoratem Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej. Kontrakt obejmuje dostawę okrętu w czwartym kwartale 2016 roku oraz w późniejszym okresie – kolejnych dwóch jednostek seryjnych.
ORP "Kormoran" ma działać na Bałtyku, Morzu Północnym i innych akwenach podczas misji sojuszniczych. Zapewnienie optymalnej i efektywnej realizacji głównych zadań z wykorzystaniem ww. podsystemów i środków walki, jak również podsystemów łączności, nawigacji i środków obserwacji technicznej oraz obrony biernej, zabezpieczy polski System Dowodzenia i Kierowania Środkami Walki.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth