• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Znamy koszty finansowania I etapu Centralnego Portu Komunikacyjnego

28.10.2020 14:45 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Znamy koszty finansowania I etapu Centralnego Portu Komunikacyjnego

Partnerzy portalu

Znamy koszty finansowania I etapu Centralnego Portu Komunikacyjnego - GospodarkaMorska.pl
fot. CPK

Łączne koszty finansowania I etapu Centralnego Portu Komunikacyjnego w latach 2020-2023 oszacowano na ok. 12,8 mld zł - poinformował CIR. Zaplanowane na ten okres inwestycje będą realizowane głównie z wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych.

Centrum Informacyjne Rządu poinformowało w środę, że Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I. 2020-2023". Została ona przedłożona przez pełnomocnika rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcina Horałę.

"Rząd chce stworzyć uniwersalny system transportu pasażerskiego poprzez wybudowanie i eksploatację rentownego, nowoczesnego węzła transportowego, który uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata. Chodzi także o przebudowę krajowego systemu transportu kolejowego, jako atrakcyjnej alternatywy dla transportu drogowego. System ten obejmie wszystkie obszary Polski, zapewniając jednocześnie rozwój i trwałą integrację aglomeracji warszawskiej i łódzkiej" - czytamy w komunikacie CIR.

Jak przekazano, ze względu na stopień skomplikowania przedsięwzięć zawartych w programie inwestycyjnym CPK, jego realizacja jest podzielona na etapy.

"Przyjęty program wieloletni obejmuje etap I, który dotyczy okresu 2020-2023. Jest to etap przygotowawczy, którego zadaniem jest realizacja m.in. prac związanych z planowaniem i opracowaniem założeń projektowych. Jeszcze w 2020 r. CPK rozpocznie proces nabywania nieruchomości" - czytamy.

Jak podał CIR, w 2021 r. zostanie przygotowany projekt tzw. master planu lotniska i złożony wniosek dla decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. W 2023 r. zostaną przygotowane: raport oddziaływania na środowisko i wielobranżowa koncepcja architektoniczna terminalu pasażerskiego. Także w 2023 r. inwestor planuje uzyskać decyzję lokalizacyjną.

"Łączne koszty finansowania I etapu CPK zostały oszacowane na ok. 12,8 mld zł. Program nie wymaga zaangażowania w latach 2020-2023 środków z budżetu państwa. Inwestycje będą realizowane w przeważającej części z wyemitowanych na ten cel skarbowych papierów wartościowych" - napisano.

CIR podało, że przedsięwzięcia składające się na część lotniskową przewidziane są do realizacji do końca 2027 r.,

Port Solidarność - jak podano - będzie częścią CPK, czyli węzła łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Inwestycja obejmuje nie tylko nowy port lotniczy (hub), lecz także zintegrowaną z portem stację kolejową, a także tzw. airport city, na terenie którego powstaną m.in.: centra biznesowe, hotele, parkingi, budynki usługowe i centrum logistyczne.

"Według obecnych założeń, w pierwszej fazie lotnisko będzie posiadało dwie drogi startowe, umożliwiające obsługę 400 tys. operacji lotniczych rocznie i terminal pasażerski o przepustowości do 45 mln pasażerów rocznie" - czytamy. Docelowo teren lotniska będzie umożliwiał rozbudowę infrastruktury do czterech dróg startowych i 100 mln pasażerów rocznie.

CIR przekazało, że wraz z nowym węzłem przesiadkowym zostanie uruchomionych pierwszych ponad 530 km nowych linii kolejowych, w tym: trasa Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Wałbrzych – granica z Czechami; skrócony zostanie czas przejazdu ze stolicy do Rzeszowa i Zamościa; pociągi wrócą m.in. do Łomży dzięki przedłużeniu linii kolejowej z Ostrołęki.

"Przedsięwzięcia dotyczące części kolejowej mają być realizowane do końca 2034 r., czyli w następnych dwóch perspektywach finansowych UE" - napisano.

Inwestycje kolejowe realizować będą: Centralny Port Komunikacyjny – w zakresie budowy nowych linii kolejowych o długości ok. 1,8 tys. km. Do 2023 r. planowane jest ukończenie prac przygotowawczych na długości 1,6 tys. km; PKP Polskie Linie Kolejowe – w zakresie modernizacji istniejących linii kolejowych, którymi zarządza, a także budowy nowych odcinków w ramach projektów obecnie przygotowywanych oraz niewielkiej długości, stanowiących uzupełnienie istniejącej sieci; Instytut Kolejnictwa – w zakresie zwiększenia potencjału infrastruktury badawczej.

Na inwestycje kolejowe złożą się trasy: CPK – Kołobrzeg / Koszalin / Słupsk / Gdańsk); CPK – Olsztyn; CPK – Ostrołęka – Łomża – Giżycko / Białystok – Trakiszki (granica) / Kuźnica Białostocka (granica); CPK – Siedlce – Terespol (granica); CPK – Lublin – Chełm (granica)/ Zamość – Bełżec (granica); CPK – Radom – Rzeszów – Sanok; CPK – Katowice – granica PL/CZ / Kraków – Zakopane / Muszyna – granica PL/SK / Kielce – Tarnów – Nowy Sącz / Skarżysko-Kamienna; CPK – Piotrków Tryb. – Częstochowa – Opole – Kłodzko; CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Wałbrzych – granica PL/CZ / Kalisz – Poznań – Szczecin / Ostrów Wlkp, – Zielona Góra / granica PL/DE / Gorzów Wielkopolski; CPK – Łowicz – Kutno – Koło – Poznań; Szczecin – Port Lotniczy Szczecin-Goleniów; Stalowa Wola – Lublin – Biała Podlaska – Białystok.

Inwestycje drogowe będą realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Chodzi o budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW); drogi S10 łączącej OAW z autostradą A1 w rejonie Torunia; rozbudowę autostrady A2 na odcinku Łódź – Warszawa o dodatkowy pas ruchu w każdym kierunku.

CIR podało, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. (PAP)

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.