• <
smartre_2023

Zagraniczny partner projektu Miecznik utrzymuje brytyjskie okręty w zdolności do służby

20.12.2022 15:43 Źródło: Babcock
Strona główna Marynarka Wojenna, Służby Morskie, Ratownictwo Morskie Zagraniczny partner projektu Miecznik utrzymuje brytyjskie okręty w zdolności do służby

Partnerzy portalu

Zagraniczny partner projektu Miecznik utrzymuje brytyjskie okręty w zdolności do służby - GospodarkaMorska.pl
Royal Navy

Firma Babcock International powitała w porcie w Devonport fregatę Typu 23 HMS Montrose, należącą do Royal Navy, po blisko czterech latach operowania okrętu poza Wielką Brytanią. W tym czasie zajmowała się jej konserwacją i modernizacją.

W trakcie całego okresu stacjonowania okrętu w porcie Dugm w Omanie, przedsiębiorstwo miało znaczący udział w utrzymaniu operacyjności okrętu podczas zagranicznego pobytu. W jego trakcie jednostka operowała m.in. w Zatoce Perskiej, gdzie wykonywała działania patrolowe, związane z utrzymaniem bezpieczeństwa i zwalczania piractwa.

W styczniu 2021 roku spółka joint venture Babcocka, Drydock Company, zakończyła wymianę podwójnego silnika diesla, dzięki czemu siłownia okrętowa została odnowiona i zdolna do dalszej eksploatacji. Zdemontowano także pokład lotniczy fregaty oraz inne obszary górnego pokładu i całkowicie je wymieniono,  uszczelniono główne wały okrętowe, zapewniając konserwację i utrwalenie podwodnego uszczelnienia kadłuba. Te jak i inne działania zostały zakończone w ramach terminowego, jedenastotygodniowego okresu remontowego. Było to prowadzone w ramach programu T23 LIFEX firmy Babcock, którego celem jest modernizacja fregat Typu 23 należących do Royal Navy, aby mogły działać dłużej niż przewidywał ich pierwotny projekt. Pod tym względem przedsiębiorstwo współpracuje z brytyjskim ministerstwem obrony i partnerami komercyjnymi w ramach Sojuszu Wsparcia Okrętów (Surface Ship Support Alliance, SSSA), aby zapewnić, że okręty danego typu pozostają zdolne do prowadzenia działań statutowych w ramach swojej służby.

Firma ukończyła w ostatnim czasie ponad 10 okresów wsparcia dla okrętów Typu 23, stacjonujących na całym świecie. Wsparcie dla fregat obejmowało m.in. wymiany podstawowych systemów uzbrojenia, modernizacje sprzętu morskiego, w ramach których wymieniano generatory wysokoprężne, zmodernizowano tablice rozdzielcze oraz systemy monitorowania. Były to konieczne zmiany, mające na celu rozwiązanie problemu starzenia się sprzętu, tym bardziej widoczną w obliczu długotrwałej eksploatacji. Do tego dochodziły też zakrojone na większą skale prace mające na celu przedłużenie żywotności kadłubów i nadbudówek.

- Wzruszającym wydarzeniem jest powitanie okrętu z powrotem w porcie po czasie spędzonym na morzu, gdy chronił interesy państwa i sojuszników. To ważny moment szczególnie dla rodzin i przyjaciół członków załogi HMS Montrose. Firma Babcock jest dumna z tego, że odegrała swoją rolę w utrzymaniu zdolności okrętu do operowania oraz bezpieczeństwa marynarzy podczas kilkuletniej służby poza krajem. Rozmieszczenie okrętów w portach na całym świecie odgrywa większą niż kiedykolwiek rolę w ramach bezpieczeństwa międzynarodowego. My pomagamy utrzymać te zasoby w gotowości do misji i jesteśmy zdolni to stale zapewnić - podkreślił dyrektor zarządzający ds. wsparcia morskiego Babcock Gary Simpson.

HMS Montrose (F236) znajduje się w służbie od 1994 roku. Fregata została zaprojektowana jako jedna z 16 jednostek Typ 24 pod koniec lat 70-tych, z myślą o walce z okrętami podwodnymi na Północnym Atlantyku. Okręt ma 4300 ton wyporności i długość 133 metrów. Załoga liczy 185 osób, z możliwością dokwaterowania kolejnych 20. Posiada wszechstronne uzbrojenie, jak pociski przeciwlotnicze Sea Ceptor, przeciwokrętowe Harpoon oraz do zwalczania okrętów podwodnych Sting Ray. Oprócz tego też posiada armatę morską BAE 4.5-inch Mk 8, cztery automatyczne karabiny 30mm (dwa DS30M Mark 2 i dwa DS30B), dwa karabiny maszynowe M134 i cztery uniwersalne karabiny maszynowe FN MAG. W wyposażeniu ma również systemy walki elektronicznej UAT Mod 1 ESM, Seagnat i Type 2170. Następcami, a zarazem kontynuatorami technologicznymi fregat Typ 24 będą okręty Typ 26 oraz Typ 31, znajdujące się obecnie w budowie.

Babcock to międzynarodowa firma działająca w branży obronnej, lotniczej i bezpieczeństwa, mająca swoją siedzibę w Londynie. Jej najważniejszym obszarem działalności jest sektor morski, świadcząc usługi dla wielu krajów, w tym w Wielkiej Brytanii, Francji, Kanadzie, Australii i RPA. Zarządza rozwojem prac nad fregatami Typ 26, które będzie też obsługiwać, gdy wejdą do służby. Na początku tego roku firma została wybrana spośród grona oferentów jako dostawca projektu platformy i strategiczny partner technologiczny dla polskiego programu budowy wielozadaniowych fregat Miecznik, opartych na projekcie Arrowhead 100. Zostaną one zbudowane w polskich stoczniach, przy znaczącym wykorzystaniu polskich dostawców i globalnego łańcucha dostaw firmy. Jest też zagranicznym partnerem samego konsorcjum PGZ-Miecznik, w którego skład wchodzą m.in. Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. oraz Remontowa Shipbuilding S.A.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.