• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Wielopoziomowy parking w kołobrzeskim porcie. Zbuduje go dzierżawca, potem przejmie port

kw

12.07.2023 18:57
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Wielopoziomowy parking w kołobrzeskim porcie. Zbuduje go dzierżawca, potem przejmie port

Partnerzy portalu

Fot. Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg Sp. z o.o.

Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg sp. z o.o. jest już gotów do realizacji inwestycji, która pomoże uporządkować politykę parkingową w portowej części miasta. Budowa na terenach portu wielopoziomowego parkingu na niemal 400 samochodów, pozwoli uspokoić ruch kołowy w porcie. Co ważne, to nie miasto i jego mieszkańcy poniosą koszty inwestycji, która będzie mogła się rozpocząć, gdy minister infrastruktury wyda zgodę na dzierżawę, a wojewoda pozwolenie na budowę.

 Port Morski Kołobrzeg nie skupia się tylko na działalności stricte portowej, z przeładunkami, funkcją rybacką i turystyczną włącznie. Wojna w Ukrainie i zdolność do natychmiastowej reakcji na potrzebę przyjęcia i przeładunku na statki ukraińskiego zboża, potwierdziły, że kołobrzeski port jest też ważnym dla kraju węzłem transportowym. Od lat ma również wpływ na funkcjonowanie miasta i regionu, a budowa czterokondygnacyjnego parkingu na terenie portu, tuż przy ul. Portowej, oddzielającej Port Handlowy od części sanatoryjno – mieszkalnej, tylko to potwierdza. - Buforowy parking stanie się pierwszym z planowanych w dalszej przyszłości obiektów, które zredukują negatywne oddziaływanie funkcji przeładunkowej portu na część mieszkalno – uzdrowiskową miasta. Mowa o hałasie, pyleniu itd. Umożliwi to tym samym dalszy rozwój naszego portu - mówi Artur Lijewski, prezes Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg sp. z o.o. i pomysłodawca nowatorskiego rozwiązania.

Kołobrzeskie rozwiązanie może zainspirować innych


Dlaczego nowatorskiego? - Koszty budowy parkingu zostaną bowiem pokryte przez wybranego w postępowaniu dzierżawcę, reprezentującego sektor prywatny – tłumaczy dalej prezes Lijewski. Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg udostępni dzierżawcy w ramach zawartej umowy, jedynie dokumentację projektową i stosunkowo niewielki fragment terenu. To tylko 3,5 procent powierzchni Portu Handlowego i zaledwie 1% całego Portu zarządzanego przez kołobrzeską spółkę. Czterokondygnacyjna budowla powstanie w odległości ok. 140 metrów w linii prostej od nabrzeża i ok. 300 m od kołobrzeskiej latarni morskiej. Zajmie teren, który już dziś wykorzystywany jest głównie jako portowy parking Dzierżawca będzie miał obowiązek wznieść obiekt i prowadzić go przez ustalony czas. Po zakończeniu umowy dzierżawy, poniesione przez niego nakłady przejdą na własność Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg.

Prowadzą parkingi na świecie, chcą i w Kołobrzegu


Wybór partnera prywatnego rozpoczęło dwuetapowe postępowanie. Po pierwszym etapie, zainteresowane kołobrzeską inwestycją były trzy podmioty: Interparking Polska Sp. z o.o., Indigo Polska S.A. oraz 2B Sp. z o.o.  Po przeprowadzonych negocjacjach, ostateczna oferta wpłynęła do ZPM 28 kwietnia 2023 roku. Złożyła ją spółka Interparking, prowadząca parkingi w 9 krajach, w tym w Belgii, Francji, Niemczech i we Włoszech (w Polsce m.in. w Poznaniu - parking pod Placem Wolności, czy przy Narodowym Centrum Muzyki we Wrocławiu).  Zaoferowała budowę parkingu w zamian za zarządzanie nim oraz wydzieloną na parterze częścią usługowo – handlową przez 28 lat. Przypomnijmy, okres zarządzania parkingiem (obowiązywania umowy), był kryterium oceny ofertowej.

Parking praktyczny i estetyczny


Budynek parkingu będzie miał kubaturę 50 tys. m3 i wysokość do 16 m. Będzie zwartą bryłą, ale o ażurowej elewacji, która w założeniu doda mu lekkości. Powierzchnia zabudowy to ok. 3750 m2. Powierzchnia usługowa – ok. 2500 m2. Właściwy parking ma pomieścić blisko 400 samochodów. Dół budynku będzie dzielić funkcję handlowo – usługową z magazynową dla portu.

Inwestycja ma przynieść dla portu i miastu jeszcze inne, wymierne korzyści. Między innymi zabezpieczy miejsca postojowe dla pasażerów, korzystających z mającego powstać w ciągu kolejnych lat terminala pasażerskiego i sąsiadującego z nim miejsca rekreacji (dziś znajduje się tam duży, wydzierżawiony przez port parking). Umożliwi ograniczenie ruchu kołowego w Porcie Handlowym, Porcie Pasażerskim oraz w ich najbliższym otoczeniu.  Wartością dodaną dla Kołobrzeżan będzie poprawa jakości życia poprzez zmniejszenie zatorów na drogach w rejonie portu, szczególnie w okresie sezonu letniego i zmniejszenie uciążliwego ruchu samochodowego w samej strefie przymorskiej. Budowa parkingu przyczyni się również do powstania nowych miejsc pracy, zarówno na etapie robót, jak i późniejszej eksploatacji. Zważywszy na lokalizacje na terenie portu, realizacja inwestycji nie będzie utrudniać ruchu kołowego i pieszego wzdłuż ul. Portowej. Sama zaś budowa parkingu ma trwać nie więcej niż 14 miesięcy od momentu uzyskania ministerialnej zgody i pozwolenia na budowę.

Parking ma być obsługiwany automatycznie i dostępny 24 h na dobę. O jego zajętości będzie można dowiedzieć się wcześniej, korzystając z aplikacji i zewnętrznych tablic świetlnych.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.