• <
port_rezerwa_mega_1100_200

UTK: ulga intermodalna może okazać się niewystarczająca dla wsparcia tego transportu

17.01.2021 11:22 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski UTK: ulga intermodalna może okazać się niewystarczająca dla wsparcia tego transportu
UTK: ulga intermodalna może okazać się niewystarczająca dla wsparcia tego transportu - GospodarkaMorska.pl
fot. pixabay

Ulga intermodalna udzielana w wysokości 25 proc. od stawki dostępu do infrastruktury kolejowej, która dotąd stymulowała rozwój tego typu przewozów, już wkrótce może okazać się działaniem niewystarczającym dla wsparcia tego rodzaju transportu - uważa Urząd Transportu Kolejowego.

Według urzędu w celu utrzymania wysokiego tempa wzrostu kolejowych przewozów intermodalnych w kolejnych latach, należ podjąć działania na rzecz poprawy stanu infrastruktury kolejowej, aby tym samym zapewnić odpowiednie parametry techniczne dla pociągów długości 740 m, nacisku 22,5 tony na oś i jeżdżących z prędkością 100 km/h.

UTK postuluje też zrównanie warunków funkcjonowania na rynku transportu kolejowego i drogowego. Mogłoby to zostać osiągnięte poprzez wprowadzenie zasady pokrycia pełnych kosztów generowanych przez gałęzie transportu oraz wyrównanie kosztów dostępu do infrastruktury drogowej oraz kolejowej.

Urząd zwraca uwagę, że proekologiczna polityka UE zakłada, że transport kolejowy powinien stanowić alternatywę dla transportu drogowego, a każdy środek transportu powinien jednocześnie w pełnym stopniu pokrywać swoje koszty zewnętrzne.

Według UTK obecnie transport drogowy pokrywa koszty zewnętrzne tylko w 50 proc. Ponadto stawki dostępu do infrastruktury kolejowej są relatywnie wysokie na tle innych państw UE, odwrotnie jest w odniesieniu do stawek drogowych. Dodatkowo w Polsce opłaty drogowe obowiązują jedynie na wybranych odcinkach dróg, podczas gdy cała sieć kolejowa jest objęta opłatą.

Urząd podkreślił, że istotne jest przeniesienie ładunków z dróg na kolej w połączeniach tranzytowych o największym natężeniu oraz wprowadzenie systemów zachęt, m.in. ulg w opłatach. Chodzi przede wszystkim o zwiększenie roli transportu intermodalnego w obsłudze przewozów tranzytowych zarówno w układzie równoleżnikowym, w tym przeniesienie części tranzytu z dróg na kolej na trasach Litwa - Polska - Niemcy, Białoruś - Polska - Niemcy, jak i w kierunku wschód - południe na trasach Litwa/Białoruś - Polska - Czechy/Słowacja czy na trasach północ - południe na trasie Skandynawia - Polska - Czechy/Słowacja.

Jak poinformował UTK, przewozy intermodalne w Polsce, mimo pandemii koronawirusa, rozwijają się dobrze. W pierwszym półroczu 2020 r. przetransportowano blisko 11 mln ton skonteneryzowanych ładunków, co stanowi wzrost o 1,7 mln ton w stosunku do analogicznego okresu 2019 r. W całym 2019 r. przewozy intermodalne osiągnęły rekordowy w historii poziom 19,5 mln ton. Urząd zakłada, że 2020 r. będzie jeszcze lepszy. W ocenie UTK to wyraźny sygnał, że intermodal może być motorem napędowym kolejowych przewozów.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 36575,00 $ tona 1,63% 23 wrz
 Cynk 3043,00 $ tona 0,83% 23 wrz
 Aluminium 2936,00 $ tona 1,73% 23 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.