• <
nauta_2024

Udane wodowanie Ursy

kw

24.09.2023 22:10 Źródło: informacja prasowa

Partnerzy portalu

Fot. Urząd Morski w Gdyni

We wtorek, 19 września br. zwodowano kolejny statek specjalistyczny, który zasili flotę Urzędu Morskiego w Gdyni. Pogłębiarka dedykowana jest nowej, ponad dwudziestokilometrowej drodze wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską i powstaje w ramach programu wieloletniego,  na podstawie którego realizowana jest cała inwestycja. Wykorzystywana będzie również do obsługi i utrzymania torów podejściowych do portów morskich do 18 m. 

- Administracja morska niebawem zyska nowoczesną, specjalistyczną jednostkę, która w wydatny sposób ułatwi utrzymywanie założonych parametrów torów wodnych, prowadzących do portów. Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli na dokonanie oszczędności w zakresie prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie, szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia – stwierdził Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury. 

Zakończył się bardzo ważny etap tego przedsięwzięcia, jednostka może już samodzielnie unosić się na wodzie i od teraz możemy nazywać ją statkiem. Umowę na budowę podpisano w marcu 2022 roku. Zakłada ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki. Wartość kontraktu to 116,5 mln zł.

Fot. Urząd Morski w Gdyni


- Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki,  a niecały rok później pogłębiarka, dla której wybraliśmy imię Ursa, została zwodowana. Zaawansowanie prac aktualnie wynosi ponad 70%. Jednostka eksploatacyjnie powinna dołączyć do naszej floty do końca pierwszego kwartału 2024 roku – powiedział Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. 

Statek jest budowany przez fińską stocznię Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracuje również z firmami z Holandii. 

Kontrakt obejmuje także dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych. Dostawa tego sprzętu odbędzie się wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki. 

- Takiej pogłębiarki jak Ursa nie można  zamówić jako gotowy produkt z katalogu internetowego. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji, bardzo spersonalizowana, jedyna w swoim rodzaju, spełniająca wysokie wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy. Ursa jest wyjątkowa! – powiedział Juha Granqvist, dyrektor zarządzający Tyovene OY. 

Parametry zamówionej jednostki: 

  • Przybliżona długość całkowita (z wyłączeniem połączenia dziobowego) - 62,00m
  • Maksymalna szerokość, konstrukcyjna - 12,0 m 
  • Maksymalna konstrukcyjna wartość zanurzenia - 3,9m
  • Pojemność ładowni na najwyższym poziomie przelewu - powyżej 950 m³
  • Maksymalna głębokość pogłębiania poniżej linii wody - 18 m
  • Minimalna prędkość marszowa w stanie zanurzenia ładunkowego - 8 węzłów

Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną przebiega etapami. 17 września ub. roku na Mierzei Wiślanej oddano do użytkowania Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Drugi etap, a mianowicie obudowa brzegów rzeki Elbląg jest zaawansowany obecnie w ponad 90 proc. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca tego roku. Całość prac w ramach tej części inwestycji zakończy się do końca 2023 r. W maju br. zakończono trzeci etap, czyli pogłębianie torów wodnych na Zalewie Wiślanym oraz wykonanie oznakowania nawigacyjnego.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.