Pod koniec miesiąca Turcja planuje wydać licencje na odwierty złóż ropy i gazu oraz prace badawcze we wschodniej części Morza Śródziemnego - tak powiedział dziś szef tureckiego MSZ Mevlut Cavusoglu. Grecja domaga się w tej sprawie pilnego szczytu UE.
Rejon Morza Śródziemnego, gdzie Turcja ma zamiar wydobywać surowce, Grecja uznaje za swoje wody terytorialne. Spór Aten i Ankary dotyczący ich eksploatacji nasila się od kilku tygodni.
Ateny domagają się zorganizowania w trybie pilnym szczytu Unii Europejskiej w sprawie tego konfliktu - ogłosiła w poniedziałek kancelaria premiera Grecji Kyriakosa Micotakisa.
"Ministerstwo spraw zagranicznych złoży wniosek w sprawie pilnego szczytu rady spraw zagranicznych UE" - głosi komunikat kancelarii.
W poniedziałek Turcja wysłała na sporne wody statek badawczy, a Grecja wydała oświadczenie, w którym nazwała tę decyzję nielegalną i oskarżyła Ankarę o "stwarzanie zagrożenia dla pokoju" na wschodzie Morza Śródziemnego.
W piątek prezydent Recep Tayyip Erdogan ogłosił, że Turcja wznowiła prace badawcze nad wydobyciem węglowodorów w tym regionie.
Eksploatacja tych podmorskich złóż jest również przedmiotem negocjacji i sporów w szerszym gronie - między Turcją, Grecją, Cyprem i Egiptem.
Odkryte w ostatnich latach we wschodniej części Morza Śródziemnego bogate złoża gazu ziemnego przyczyniły się do powstania nowych i wzmocnienia starych konfliktów w regionie - komentują agencje.
Turcja już wcześniej zintensyfikowała wiercenia i badania morskie u wybrzeży Cypru, wywołując protesty większości krajów regionu i Unii Europejskiej.
Ankara oskarża również Grecję o to, że usiłuje pozbawić ją zysków z eksploatacji podmorskich pól naftowych i gazowych na Morzu Egejskim i Morzu Śródziemnym, gdzie - zdaniem Ankary - granice morskie nie powinny uwzględniać greckich wysp, a jedynie stały ląd.(PAP)
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów