ew
Należący do DFDS statek Lysbris Seaways został wyposażony w innowacyjne rozwiązanie, które pozwala na ograniczenie emisji oraz redukcję zużycia paliwa. Zamontowane urządzenie wykorzystuje siłę wiatru.
System użytkowany jest przez DFDS testowo. Firma we wrześniu podpisała umowę na dostawę i montaż produktu z holenderską firmą Econowind. Cały projekt realizowany jest we współpracy z norweskim GSP (Grønt Skipsfartsprogram/ Green Shipping Programme). W tym miesiącu, w Amsterdamie przeprowadzony został montaż urządzenia.
Dostarczone przez Econwind rozwiązanie, gdy chodzi o działanie, przypomina żagiel, ale wyglądem znacząco odbiega od swojego protoplasty. Urządzenie jest też bardzo wygodne w eksploatacji. Wykonane jest z aluminium, a mieści się w standardowym kontenerze (w jednym FEU znajdują się dwa żagle), który potem stanowi bazę. Cały montaż jest względnie szybki i nieskomplikowany.
Decyzja podjęta przez DFDS, dotycząca montażu systemu, podyktowana jest oczywiście potencjalnymi oszczędnościami, które kryć się mogą za taką instalacją. Wykorzystanie energii wiatrowej ma przynieść wymierne korzyści w postaci mniejszego zużycia paliwa oraz ograniczenia poziomu emisji.
Rozwiązanie znalazło się na statku DFDS pilotażowo. Testy będą trwały przez ok. dwa miesiące. Ta faza eksperymentów powinna dać odpowiedź na pytanie, czy system przyniesie zakładane oszczędności.
„Lysbris Seaways jest doskonała do testowania takiego konceptu. W teorii to wszystko wygląda na dobry pomysł. Musimy się jednak przekonać, czy prognozowane oszczędności w zakresie zużycia paliwa są realistyczne do osiągnięcia dla statku tego typu” - powiedział Vidar Karlsen z DFDS.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii