W środę, 22 kwietnia 2015 roku o godzinie 10.00 w stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do grupy kapitałowej REMONTOWA HOLDING odbędzie się wodowanie nowoczesnego, arktycznego statku zaopatrzeniowego przeznaczonego do obsługi portów wokół Grenlandii.
Statek budowany jest na zamówienie Royal Artic Line A/S– firmy założonej w 1993 roku, będącej własnością rządu Grenlandzkiego. Kontrakt obejmuje budowę łącznie pięciu statków o różnej pojemności transportowej, z czego 3 to prototypy. Głównym zadaniem budowanych statków jest usprawnienie infrastruktury morskiej wzdłuż wybrzeży Grenlandii i Danii. Statki – jako jedne z pierwszych na świecie spełniać będą wymogi najnowszej klasy PC5 oraz PC6 (Polar Class). Ich wspólną cechą będzie wzmocniona konstrukcja kadłuba umożliwiająca pracę w ekstremalnie trudnych warunkach żeglugi arktycznej, w rejonach pokrytych grubą krą lodową przy temperaturach sięgających do minus 35 stopni Celsjusza.
Wodowany statek jednorazowo będzie mógł przewozić 108 kontenerów. Prace załadowcze usprawniać będą dwa dźwigi umieszczone na pokładzie statku umożliwiające samodzielne ładowanie kontenerów bez konieczności użycia sprzętu portowego. Po zakończeniu budowy, zajmie on miejsce dowozowego statku Pajuttaat, będącego w eksploatacji od 1979 roku.
Warto przypomnieć, iż nie po raz pierwszy Stocznia realizuje zlecenie dla tego klienta. W 2005 roku Grupa Remontowa przekazała Armatorowi kontenerowiec „Mary Arctica”. Statek został wyróżniony przez brytyjskie stowarzyszenie Royal Naval Architects prestiżowym tytułem „Significant Ship of 2004”, a Matką Chrzestną została duńska księżniczka Małgorzata. Według opinii Armatora, mimo upływu lat statek nadal eksploatowany jest bezawaryjnie. Jesteśmy przekonani, iż budowane aktualnie statki cieszyć się będą równie dobrą opinią Armatora oraz użytkowników.
Statek budowany jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL (Det Norske Veritas), według projektu należącego do REMONTOWA HOLDING biura konstrukcyjnego Remontowa Marine Design & Consulting.
Podstawowe Parametry:
Długość: 74,20 m
Szerokość: 15,20 m
Wysokość boczna: 8,40 m
Prędkość eksploatacyjna: 12,5 węzła
Ilość kontenerów 108
Wodowanie będzie można zobaczyć z mostu przy ulicy: Na Ostrowiu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española