Statoil, LOTOS Norge i Total Norge – udziałowcy koncesji Utgard (wcześniej Alfa Sentral) – przedstawili regulatorom norweskim i brytyjskim plan zagospodarowania ww. koncesji (Plan for Development and Operation). Zgodnie z przyjętym harmonogramem uruchomienie wydobycia przewidziano na koniec 2019 r.
Zasoby wydobywalne LOTOSU to 10,3 mln baryłek ekwiwalentu ropy naftowej (boe). Dzienna produkcja, przypadająca na udziały polskiej spółki, szacowana jest na 4 tys. boe.
– Koncesja Utgard jest bardzo istotna z punktu widzenia rozwoju LOTOSU na Morzu Północnym – podkreśla Marcin Jastrzębski, wiceprezes ds. operacyjnych Grupy LOTOS S.A. i prezes LOTOS Petrobaltic. – Wydobycie zostanie uruchomione m.in. dzięki wykorzystaniu infrastruktury na polu gazowym Sleipner, w którym LOTOS ma udziały i potrwa do 2032 roku.
Koncesja Utgard zlokalizowana jest na Morzu Północnym na granicy wód terytorialnych Norwegii i Wielkiej Brytanii, ok. 20 km na zachód od pola gazowego Sleipner. Złoże zlokalizowane jest na głębokość 3 700 m, przy głębokości wody 110 m.
Zasoby wydobywalne LOTOSU składają się w 45-procentach z gazu ziemnego a w 55-procentach z kondensatu, czyli lekkiej ropy naftowej, przeznaczonej m.in. do produkcji benzyn czy gazu LPG.
Operatorem koncesji jest Statoil. Udziały w części norweskiej koncesji przedstawiają się następująco: Statoil (62%), LOTOS Norge (28%) i Total Norge (10%).
Pole Sleipner stanowi jeden z kluczowych hubów gazowych (tj. centrów dystrybucji) na Norweskim Szelfie Kontynentalnym i jest połączony system gazociągów m.in. z Niemcami i Wielką Brytanią.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii