Marek Nowak
Towimor dostarcza rozwiązania w dziedzinie okrętowych urządzeń pokładowych (urządzenia cumowniczo-kotwiczne, żurawie pokładowe) na morskie jednostki handlowe i offshore. Jako jedna z nielicznych polskich firm ma fabrykę w Azji. Działa globalnie i kompleksowo (od projektu po serwis).
Gospodarka Morska: Jak długo Towimor obecny jest w Korei?
Piotr Stypa: Od dziesięciu lat. Fabryka powstała dwa lata temu, jednak już wcześniej prowadziliśmy tam montaż i sprzedaż. Własna fabryka rozszerzyła możliwości i poprawiła naszą konkurencyjność na rynku koreańskim, który ma 30% udział w rynku globalnym.
GM: Trendy światowej gospodarki są ogólnie znane; duże statki budowane są dziś w Azji, a mniejsze wyspecjalizowane jednostki offshorowe przeznaczone dla przemysłu oil&gas, w Europie. Czy trwająca rozbudowa fabryk Towimor w Toruniu związana jest właśnie z przemysłem offshore?
Piotr Stypa: Firma jest napędzana i kierowana przez projekty w BUnitach. Generalnie wszystkim steruje Toruń (rozwój, marketing, prowadzenie projektów). Tu też dla BU Maritime wytwarzamy części ważne, a dla BU Offshore kompletne urządzenia. Rozbudowa dotyczy kluczowych kompetencji lub zidentyfikowanych ograniczeń zasobów. I to nie tylko wymienionych wcześniej BUnitów, ponieważ inne są już w fazie rozwoju.
GM: Proszę rozwinąć tę wypowiedź.
Piotr Stypa: Nasza firma jest zarządzana projektowo, a wiarygodność buduje między innymi poprzez podejście "drive to results", czyli nakierowane na cel. Oznacza to, że stawiamy przed sobą określone zadania, a następnie wykorzystujemy posiadane kompetencje i zasoby by je wykonać. Zasoby pełnią funkcję usługową dla projektu. Zdajemy sobie przy tym również sprawę, że część kompetencji jakie posiadamy jest unikalna, co pozwala nam utrzymać pozycję w branży. i funkcjonować jako uznany dostawca dla koreańskich stoczni takich jak Samsung, Hyundai, Hanjin, STX.
GM: Jak rozumiem, posiadane przez Towimor fabryki i urządzenia stanowią w tym kontekście element kompetencji spółki i nie są one jednoznacznie przypisane do przemysłu offshore, produkcji na potrzeby koreańskich stoczni, czy wykonywania zadań związanych z przemysłem lądowym, zgadza się?
Piotr Stypa: Tak, kompetencje firmy rozumiem szeroko, jako potencjał możliwości w zakresie wykonania określonych zadań.
GM: Czy posiadanie odpowiednich kompetencji i zarządzanie projektowe wystarczą by odnieść sukces na światowych rynkach?
Piotr Stypa: Zarówno na rynku offshore, jak i morskim firma taka jak nasza, czyli spełniająca pewne wymagania wejściowe, oprócz kompetencji opiera się jeszcze na wiarygodności, czyli przekonaniu naszych kontrahentów, że dobrze i terminowo wykonamy powierzone nam zadania. Cena jaką klient gotów jest zapłacić za określoną pracę jest natomiast pochodną tych wartości i nie zawsze chodzi o to żeby była najniższa.
GM: Czyli moglibyście byś tańsi. Czy konkurencja tego nie wykorzystuje?
Piotr Stypa: Wspólnym celem naszym i klienta jest jego trwałe zadowolenie w dłuższej perspektywie. Obie strony zdają sobie sprawę, że kompetencje należy nie tylko posiadać, ale utrzymywać i rozwijać. W interesie klienta nie leży więc jedynie dążenie do uzyskania jak najniższej ceny, bo może to powodować ryzyka z innych obszarów.
GM: Zakres prac, jaki oferujecie jest bardzo szeroki. Może Pan go opisać?
Piotr Stypa: Zapewniamy klientom rozwiązania od projektu przez budowę maszyn, próby, uruchomienie, a następnie serwis w dowolnym miejscu świata.
GM: Proszę na zakończenie podsumować atuty Towimoru, które zapewniają spółce udział w produkcji największych pływających obecnie jednostek na świecie.
Piotr Stypa: Posiadanie własnych, unikalnych rozwiązań, rozwój szeroko pojętych kompetencji kluczowych, elastyczny proces zarządzania projektem i skalowalność zasobów. Jeszcze zwięźlej - kompetencje i skuteczność.
Rozmawiał: Marek Nowak
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów