• <
nauta_2024

Pierwsze wodowanie w Karstensen Shipyard Poland (foto, wideo)

ew

03.07.2019 20:00 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Pierwsze wodowanie w Karstensen Shipyard Poland (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Pierwsze wodowanie w Karstensen Shipyard Poland (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Wczoraj, w gdyńskim oddziale Karstensena odbyło się wodowanie pierwszego częściowo wyposażonego kadłuba, jaki powstał w hali dzierżawionej przez Karstensens Shipyard Poland od Vistal Gdynia w restrukturyzacji. Była to jednocześnie pierwsza w naszym regionie operacja transportu tej wielkości kadłuba na barkę i z barki na dok, przy pomocy platform SPMT (Self-propelled modular transporter).

Przypomnijmy, że chodzi o jednostkę Lunar Bow. Jest to trawler rybacki z ładowniami RSW (refrigerated sea water) do połowu włokiem lub okrężnicą, która powstaje dla rodziny armatorskiej Buchan. Kontrakt na jego zamówienie podpisał kpt. Alexander John (AJ) Buchan. Planowo, jednostka ma zostać przekazana armatorowi w styczniu 2020 r.

Sama operacja transportu i wodowania składała się z czterech głównych faz i została w całości zaplanowana, przygotowana i skoordynowana przez Karstensen Shipyard Poland:

Fazy operacji:

1. Podniesienie kadłuba i obrót o 90 stopni na placu montażowym;
2. Załadunek przez nabrzeże Indyjskie na ponton UR5;
3. Przejazd platformami SPMT z pontonu na dok Stoczni Wojennej;
4. Wodowanie.

Co ciekawe, była to pierwsza w naszym regionie operacja transportu tej wielkości kadłuba na barkę i z barki na dok przy pomocy platform SPMT (Self-propelled modular transporter). Głównym sposobem przeprowadzania tego typu przeładunków jest tzw skidding (przesuwanie ładunku za pomocą siłowników hydraulicznych po przygotowanym torowisku). Operacja wymagała więc przygotowania odpowiedniej podbudowy, na której został zbudowany statek. Warto pamiętać, że nabrzeże Indyjskie nie jest dostosowane do tego rodzaju obciążeń, co stanowiło dodatkowe utrudnienie.

Pracownicy Karstensen Shipyard Poland wykonali również wzmocnienia doku, dzięki którym możliwy był wjazd na dok platformami SPMT. Prace zostały jednocześnie skoordynowane z prowadzoną przebudową torowiska na nabrzeżu. Jak udało nam się dowiedzieć od przedstawicieli duńskiej stoczni: "Całość przebiegła bezpiecznie, sprawnie i zgodnie z naszymi założeniami. Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z wszystkimi zaangażowanymi podmiotami. Kolejną operację (transport kadłuba NB 451 Havskjer) planujemy za około 10 – 12 tygodni."

Stocznia Karstensen w Gdyni rozpoczęła działalność w czerwcu ubiegłego roku. Pozyskała od Vistal Offshore nowoczesny zakład produkcyjny przy nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia, oddany do eksploatacji w 2013 roku. Jest on dostosowany do produkcji kadłubów, składa się z dwóch dobrze wyposażonych, nowoczesnych hal o wymiarach: 200x30x30m oraz 150x30x20 m, a także z przyległych biur i zaplecza dla personelu. Karstenses przejął zakład 1 lipca, na mocy umowy o trzyletniej dzierżawie.

Lunar Bow:

Typ: Trawler rybacki z ładowniami RSW (refrigerated sea water) do połowu włokiem lub okrężnicą
Właściciel: Lunar Fishing from Peterhead Szkocja
Statek Lunar Bow jest piątą jednostką zbudowaną przez Karstensen dla tego armatora
Projekt techniczny: Karstensens Shipyard A/S oraz KSPL
Projekt roboczy: Western Baltic Engineering przy współpracy z KS DK i KSPL
Główny wykonawca kadłuba: ENERPOL Sp. z o.o.

Jednostka jest budowana pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNVGL


Główne dane statku:

Ciężar do transportu 1900 t
Długość całkowita: 88,00 m
Długość między pionami: 70,20 m
Szerokość: 16,00 m
Wysokość do pokładu głównego: 6,50 m
Wysokość do pokładu ochronnego: 9,20 m
Silnik główny: Wärtsila 10V31, 6100kW
Agregaty chłodnicze RSW: Johnson Control / 2 x 1400 kW
Silniki pomocnicze AUX: Cat / 2 x 940 + 200 kW
Windy : Karmoy winch


Przy operacji Karstensen Shipyard Poland współpracował z wieloma firmami. Sarens odpowiadał za transport kadłuba na platformach SPMT z nabrzeża na ponton i z pontonu na dok, właścicielem pontonu UR5 jest firma Ugland. Weryfikację dokumentacji oraz nadzór nad całą operacją przeprowadził DNVGL, za koordynację operacji z firmami działającymi na terenie portu oraz zatwierdzenie operacji transportu przez nabrzeże Indyjskie odpowiadał ZMPG S.A.

Ekspertyzę dotyczącą przejazdu przez nabrzeże Indyjskie oraz nadzór nad dostosowaniem nabrzeża do przejazdu wykonała firma Aquaprojekt z Gdańska. Wykonawcą pracy przy podbudowie na nabrzeżu Indyjskim była firma Spector. Za wydokowanie statku odpowiadała Stocznia Wojenna a obsługę marynarską zapewnił Navigo. Agentem operacji była firma Old Seas.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.