PMK
Deweloperzy niektórych z największych farm wiatrowych na świecie mają uzyskać wsparcie ze strony Unii Europejskiej w ramach nowej strategii mającej na celu zapewnienie większego wkładu przemysłu w niskoemisyjne źródła zasilania.
Komisarz ds. Energii Kadri Simson powiedziała, że urzędnicy w Brukseli pracują nad pakietem środków, które pomogą pobudzić morską branżę wiatrową. Jest to część programu Green Deal, dalekosiężnego planu wyeliminowania emisji gazów cieplarnianych do połowy wieku.
Program pomógłby uwolnić potencjał farm wiatrowych zlokalizowanych na wodzie, gdzie bardziej niezawodne bryzy sprawiają, że technologia ta staje się coraz tańszym sposobem wytwarzania czystej energii elektrycznej.
- Opracujemy strategię morskiego wiatru, aby możliwe było sfinalizowanie wspólnych projektów dla dużych obiektów - powiedział Simson podczas wywiadu we wtorek w Brukseli.
W nadchodzących miesiącach działy energii i środowiska Komisji Europejskiej, organu regulacyjnego UE, będą wspólnie pracować nad opracowaniem strategii. Skoncentrują się one na aspektach morskich, takich jak współistnienie farm wiatrowych z żeglugą i rybołówstwem. Obejmą również planowanie przestrzenne i finansowanie rozbudowy sieci potrzebnej do wsparcia projektów.
UE planuje dołożyć starań, aby usunąć problemy hamujące rozwój. Konkurencja między przedsiębiorstwami użyteczności publicznej, takimi jak Orsted A / S, Vattenfall AB i EnBW AG w zakresie budowy morskich farm wiatrowych, spowodowała, że projekty są tak tanie, że działają bez dotacji, co rodzi pytania, czy firmy będą na nich zarabiać.
Przemysł czeka również na rządy, które wprowadzą w życie cele, które wyznaczyły dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, co dałoby pewność co do inwestycji planowanych w celu zwiększenia skali przemysłu i dalszego obniżenia kosztów.
- Ryzyko polityczne jest teraz większe niż trudności rynkowe - powiedział Stefan Thimm, dyrektor zarządzający niemieckiego lobby przemysłowego w wywiadzie z 23 stycznia.
Europa chce prowadzić globalną walkę ze zmianami klimatu i przyciągać inwestorów w dziedzinie czystych technologii w ramach zielonego porozumienia. Komisarz Simson przyznała, że może to wymagać bardziej rygorystycznych celów w zakresie energii odnawialnej do 2030 roku. Obecnym celem jest uzyskanie 32% energii ze źródeł odnawialnych do końca tej dekady.
Morski wiatr jest przedmiotem zainteresowania ze względu na jego ogromny potencjał do generowania czystej energii elektrycznej. Międzynarodowa Agencja Energii szacuje, że przemysł rośnie w tempie 2,2% rocznie i w ciągu najbliższych dwóch dekad przyniesie 840 miliardów dolarów - ale tempo to musi się podwoić, aby osiągnąć cele klimatyczne.
BloombergNEF szacuje, że nowe instalacje na całym świecie wzrosły w ubiegłym roku do 7,7 gigawatów, w porównaniu z mniej niż 2 gigawatami na początku dekady. Do tego ma dojść około 9 gigawatów w każdym kolejnym pięcioleciu, rosnąc do rocznego tempa 19 gigawatów pod koniec dekady, z nowymi rynkami pojawiającymi się w Hiszpanii, Włoszech, Grecji i na Litwie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española