• <
ALFA_LAVAL_TOP_2021

Niedługo testy modelowe semi-autonomicznego statku zaprojektowanego przez polski Nelton

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Niedługo testy modelowe semi-autonomicznego statku zaprojektowanego przez polski Nelton
Niedługo testy modelowe semi-autonomicznego statku zaprojektowanego przez polski Nelton - GospodarkaMorska.pl

PMK

10.09.2019 Źródło: własne

Projekt semi-autonomicznego statku towarowego żeglugi morskiej typu coaster przejdzie niedługo test modelu. Jednostka została zaprojektowana przez polskie biuro Nelton we współpracy ze Stocznią Szczecińską, JPP Marine, Akademią Morską w Szczecinie i Centrum Techniki Okrętowej z Gdańska.

Obecnie model statku znajduje się w trakcie przygotowywania do pełnych testów modelowych w obiekcie badawczym CTO w Gdańsku, w tym CFD, oporu kadłuba, testu napędu i optymalizacji trymu. W następnym etapie sprawdzone zostaną właściwości / cechy wodoszczelne, umożliwiające optymalizację kształtu kadłuba. Wreszcie planowane jest przeprowadzenie testów aerodynamicznych dla nadwozia i podwozia statku, a także przeprowadzenie prognoz RANS dotyczących zdolności manewrowych.

Zgodnie z harmonogramem projektu pierwszy etap badań modelowych rozpocznie się w ciągu najbliższych dwóch tygodni.

Prototyp statku zostanie wykonany w Stoczni Szczecińskiej w ramach projektu badawczo-rozwojowego „SAC (Semi-Autonomous Coaster) - opracowanie, budowa i weryfikacja w rzeczywistych warunkach prototypu półautonomicznego morskiego statku towarowego".

Stocznia Szczecińska poinformowała w grudniu ubiegłego roku, że SAC (Semi-Autonomous Coaster) to pierwszy tak kompleksowy projekt B+R polskiego statku morskiego o wysokim poziomie autonomiczności. Jego realizacja daje realną szansę na zbudowanie w Polsce silnego partnerstwa naukowo-przemysłowego w obszarze wysoce innowacyjnych jednostek pływających.

Efektem bezpośrednim projektu będzie prototyp semi-autonomicznego coastera SAC, umożliwiający przetestowanie wybranych wysoce innowacyjnych komponentów z zakresu technologii morskich. Prototyp SAC zostanie przekształcony w ramach prac wdrożeniowych w pełnowartościowy produkt, który ma już potencjalnych klientów.

Jak podała Stocznia Szczecińska, na technologię SAC składają się cztery główne komponenty:

1. Technologia automatycznego sterowania wybranymi elementami pracy oraz eksploatacji systemów statkowych z poziomu zdalnego systemu ICT zainstalowanego u armatora na lądzie oraz systemów zaawansowanej automatyki i sensorów.

2. Technologia semi-autonomicznego systemu nawigacji morskiej umożliwiającego wykonanie manewru antykolizyjnego w warunkach wód przybrzeżnych oraz optymalizację tychże manewrów.

3. System automatycznej optymalizacji zużycia paliwa w sytuacjach postojowych poprzez zastosowanie zestawu akumulatorów i układu fotowoltaicznego.

4. Technologia umożliwiająca przejęcie kontroli nad statkiem w sytuacjach awaryjnych i zagrożeń.

Źródło:
własne

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 27740,00 $ tona -1,32% 8 kwi
 Cynk 2827,00 $ tona 0,71% 8 kwi
 Aluminium 2267,00 $ tona 1,25% 8 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.