• <
kongsberg_mega_2020

MSR Gryfia zakończyła budowę kadłuba lodołamacza czołowego dla RZGW Gdańsk (foto)

Strona główna Stocznie, offshore MSR Gryfia zakończyła budowę kadłuba lodołamacza czołowego dla RZGW Gdańsk (foto)
MSR Gryfia zakończyła budowę kadłuba lodołamacza czołowego dla RZGW Gdańsk (foto) - GospodarkaMorska.pl

pc

30.08.2019 Źródło: własne

Morska Stocznia Remontowa Gryfia zakończyła w Szczecinie budowę stalowego kadłuba i aluminiowej nadbudówki lodołamacza czołowego dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Nowoczesna jednostka otrzyma imię PUMA. Pierwszy z czterech zamówionych lodołamaczy ma być gotowy na koniec marca przyszłego roku. Razem z dotychczasowymi jednostkami nowe lodołamacze będą pracowały na odcinku od zapory we Włocławku do ujścia rzeki Wisły.

– To mała jednostka, ale wielki krok dla Gryfii; odbudowanie kompetencji przede wszystkim w zakresie budowy statków. Cieszę się i gratuluję prezesom i całemu zespołowi Gryfii, że poradziła sobie z tym zadaniem, bo przecież ten projekt miał upaść. Dziękuję też inwestorowi, czyli Wodom Polskim – powiedział Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Protokół zakończenia budowy stalowego kadłuba lodołamacza czołowego oraz jego aluminiowej nadbudówki zatwierdziła w piątek na terenie MSR Gryfia w Szczecinie Aleksandra Bodnar, dyrektor RZGW w Gdańsku. Towarzyszyli jej minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, prezes Wód Polskich Przemysław Daca oraz prezes MSR Gryfia Artur Trzeciakowski. W spotkaniu uczestniczyli również wicewojewoda zachodniopomorski Marek Subocz, prezes Funduszu Rozwoju Spółek Paweł Brzezicki oraz przedstawiciele władz Stoczni Szczecińskiej.

Wody Polskie poinformowały w komunikacie, że zatwierdzenie protokołu zostało potwierdzone wcześniejszymi odbiorami szczelności poszycia kadłuba oraz zgodności z dokumentacją. Dokonali ich inspektorzy wykonawcy, zamawiającego oraz Polskiego Rejestru Statków, który nadzoruje budowę.

Teraz, po zakończeniu pierwszego etapu budowy lodołamacza czołowego dla Wód Polskich, rozpocznie się wyposażanie jednostki. „Wraz z kadłubem dokonano odbioru kluczowych maszyn i urządzeń, takich jak: silnik główny z przekładnią, urządzenia kotwiczne oraz pompy i sprężarki powietrza” – podały w komunikacie Wody Polskie.

Dalsza budowa lodołamacza czołowego będzie odbywała się w hali produkcyjnej, co ma zabezpieczyć powstająca jednostkę przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi w okresie jesienno-zimowym.

Nazwa lodołamacza czołowego, czyli PUMA, zgodnie z tradycją nazw lodołamaczy wiślanych nawiązuje do rodziny kotów drapieżnych: ich zwinności i drapieżności.

Wody Polskie poinformowały, że przekazanie do eksploatacji gotowego lodołamacza czołowego zaplanowano na 31.03.2020 r. Dostawa pierwszego lodołamacza liniowego natomiast ma odbyć się w kwietniu 2020 r., a kolejnych dwóch – w połowie roku 2021. „Prace postępują zgodnie z przyjętym harmonogramem rzeczowo-finansowym” – zapewniono w komunikacie.

Morska Stocznia Remontowa Gryfia umowę na budowę czterech lodołamaczy dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku podpisała 29 września 2017 r. Statki są budowane w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Stocznia zobowiązana jest do zaprojektowania, wybudowania i wyposażenia, jako jednostek prototypowych, jednego lodołamacza czołowego i jednego lodołamacza liniowego. Następnie, po próbach jednostek prototypowych w sezonie zimowym oraz zaktualizowaniu dokumentacji projektowej, wybudowane i wyposażone zostaną dwa kolejne lodołamacze liniowe – jako jednostki seryjne. W ramach zawartej umowy, stocznia zabezpieczy również niezbędną infrastrukturę dla obsługi lodołamaczy, w celu sprawnego prowadzenia akcji lodołamania.

Lodołamacz czołowy będzie przeznaczony do rozbijania grubej pokrywy lodowej i wyłamywania rynien w lodzie. Lodołamacze liniowe natomiast posłużą do rozdrabniania pokruszonego lodu i poszerzania rynny wyłamanej przez lodołamacze czołowe oraz jej wyłamywania w obszarze niedostępnym dla lodołamacza czołowego.

Wszystkie jednostki będą przystosowane do tego, by pełnić funkcję holowników, jak również funkcje ratownicze. Lodołamacze będą mogły stawać się statkami pożarniczymi poprzez przyłącze dla zasilania instalacji obiektu gaszonego, oraz jednostkami przystosowanymi do zwalczania rozlewów ropopochodnych poprzez możliwość zainstalowania na pokładzie bębna z zaporą. Na każdym z lodołamaczy przewidziano pomieszczenia mieszkalne i socjalne dla sześcioosobowej załogi.

Budowa lodołamaczy jest współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość projektu to 74 mln zł, a poziom dofinansowania z Unii Europejskiej – 85%. Projekt finansowany jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIŚ), Priorytet II „Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu”, Działanie 2.1 „Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska”.

Jest to kolejna seria lodołamaczy, które buduje MSR Gryfia. W 2014 r. podobne dwie jednostki: Stanisław i Andrzej, zostały przekazane do RZGW Szczecin.

Obecnie RZGW Gdańsk dysponuje pięcioma lodołamaczami: Tygrysem, Orką, Foką, Żbikiem i Rekinem, które mają od 24 do 31 lat. Budowa czterech nowych jednostek stanowi część programu odnowienia floty lodołamaczy w całej Polsce – odegrają one kluczową rolę w zabezpieczeniu przeciwpowodziowym regionu Dolnej Wisły. Zimą, a szczególnie wczesną wiosną, zapobiegać będą powstawaniu zatorów lodowych, które są przyczyną najgroźniejszej formy powodzi – powodzi zatorowej.

Morska Stocznia Remontowa Gryfia należy do grona najbardziej znanych stoczni w kraju i zagranicą. Oprócz remontów i konwersji statków różnych typów i rozmiarów, wykonuje także konstrukcje stalowe offshore. Na tym rynku MSR Gryfia funkcjonuje od ponad 15 lat, dostarczając zarówno moduły mieszkalne i konstrukcje wyposażeniowe platform wiertniczych, jak i konstrukcje subsea, przeznaczone do montażu na dnie morskim. Dogodna lokalizacja zakładów w Szczecinie i w Świnoujściu zapewnia łatwy i szybki transport produkowanych konstrukcji.

Źródło:
własne
wartsila_390x100_2020
 Ropa brent 41,83 $ baryłka  0,00% 22:58
 Cyna 18055,00 $ tona 0,32% 23 wrz
 Cynk 2422,00 $ tona -2,02% 23 wrz
 Aluminium 1718,00 $ tona -1,49% 23 wrz
 Pallad 2230,20 $ uncja  0,00% 22:59
 Platyna 841,60 $ uncja  0,00% 22:59
 Srebro 22,98 $ uncja  0,00% 22:59
 Złoto 1864,15 $ uncja  0,00% 22:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.