ew
W dniach 4-6 grudnia w Nowym Orleanie odbyły się największe komercyjne targi przemysłu okrętowego w Ameryce Północnej, gromadzące przeszło tysiąc wystawców, przeznaczone dla osób, instytucji i przedsiębiorstw prowadzących działalność na wodach przybrzeżnych, śródlądowych i na pełnym morzu - International WorkBoat Show. Podczas wydarzenia, wręczono prestiżową nagrodę „Significant Boat of the Year”. W tym roku, tytuł otrzymały dwie jednostki zaprojektowane przez Wartsila Ship Design Poland.
Mowa o siostrzanych statkach CRV: El Coqui i Taino, które powstały na zamówienie amerykańskiego armatora Crowley Maritime Corporation. Jednostki mają prawie 220 m długości i ponad 32 m szerokości. Na pokład zabierają 2,4 tys. TEU, zarówno kontenerów 20’ i 40’, jak również 45’ i 53’ stworzonych specjalnie na rynek amerykański, oraz kontenery chłodzone. Statki przystosowane są także do transportu ładunków ro-ro (zabierają na pokład 370 pojazdów osobowych i ciężarowych). To pierwsze w swojej klasie jednostki (CRV) zasilane LNG, które pływają pod amerykańską banderą.
Nowatorskim rozwiązaniem, niespotykanym wcześniej, jest rozmieszczenie elementów systemu LNG. 3 zbiorniki na paliwo gazowe (o łącznej pojemności 2,3 tys. m³) umieszczono na podwójnym dnie, pod ładownią kontenerów. Dzięki temu strata spowodowana koniecznością instalacji zbiorników LNG jest mniejsza niż w przypadku tradycyjnego ich usytuowania na pokładzie otwartym. Wyniosła mniej niż 5,3% ekwiwalentu TEU całkowitej pojemności. Natomiast LNG compressor/pump room umieszczono pod pokładem grodziowym, co pozwoliło maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń.
Ponadto konieczne było dostosowania konstrukcji, aby do zera zminimalizować ryzyko uszkodzenia zbiorników LNG. W tym celu pokład nad nimi został tak zaprojektowany, aby wytrzymać upadek kontenera nawet w najbardziej niekorzystnych warunkach. Dodatkowo strefy niebezpieczne całkowicie odizolowano od przestrzeni komunikacyjnej i pokładów roboczych.
Oba kontenerowce zostały zbudowane w Stanach Zjednoczonych w stoczni VT Halter Marine w Pascagoula w stanie Mississippi, z zarządzaniem budową na miejscu przez Crowley, i zostały dostarczone w lipcu i grudniu 2018 r. Obsługują połączenia między Jacksonville na Florydzie i San Juan na Puerto Rico i zostały zaprojektowany specjalnie dla tego serwisu. Ograniczenia w głębokości tamtejszych basenów portowych wymusiły specyficzne podejście do aspektów statecznościowych. Ze względu na to, że statek nie może pływać z przegłębieniem na rufę konieczne było takie zaprojektowanie jego konstrukcji, aby każdą tonę ciężkiej rufy (siłownia, pokłady samochodowe i kontenerowe umieszczone za nadbudówką) rekompensowała taka sama masa balastu na dziobie.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek