Paweł Kuś
Projekt pierwszego inteligentnego statku został zaprezentowany na specjalnej konferencji, która odbyła się 1 grudnia w Szanghaju. Jednostka i-Dolphin będzie zarządzana przez inteligentny system odpowiedzialny za optymalizację wszystkich urządzeń i procesów, a zarazem dbający o bezpieczeństwo.
Projekt nowoczesnego masowca o nośności 38,8 tys. jest efektem programu CSSC Innovation, prowadzonego przez konsorcjum: Shanghai Ship Design and Research Institute, CSSC Huangpu-Wenchong Shipbuilding Co., CSSC Power Research Institute i Hudong Heavy Machinery.
Jego celem jest stworzenie inteligentnej jednostki na bazie istniejącego masowca Green Dolphin. Statek ma się odznaczać najnowocześniejszymi rozwiązaniami technologicznymi oraz inteligentnymi systemami zarządzania i kontroli. Jego budowa ma się rozpocząć we wrześniu 2016 roku i zakończyć rok później.
Inteligentny statek będzie bazował na technologii big data, zmiennych i różnorodnych zbiorów danych, których przetwarzanie i analiza jest trudna ale jednocześnie wartościowa. I-Dolphin ma być pierwszą jednostką, które wykorzysta jej dobrodziejstwa. System jednostki będzie więc gromadził w czasie rzeczywistym wszelkie dane na temat ładunków, kalkulował wolną powierzchnię statku i przesyłał te dane do osób zainteresowanych. Możliwe też będzie zdalna kontrola nad masowcem.
Ma być to prawdziwy przełom w kwestii zbierania danych i ich integracji między systemami. Użycie big data pomaga zmieni także sposób planowania przyszłości. Prognozy będą bardziej szczegółowe i dokładne, więc armatorom korzystającym z inteligentnego statku łatwiej będzie wybrać najbardziej opłacalne szlaki handlowe czy rodzaje paliw.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO