ew
Dywersyfikacja dostaw ropy i zaspokojenie potrzeb rynku wewnętrznego znalazły się na liście głównych zadań Biełnaftachimu na 2020 rok - poinformował w środę ten białoruski państwowy koncern naftowy.
„Osiągnięcie zaplanowanych wskaźników, dywersyfikacja dostaw ropy dla białoruskich rafinerii, zaspokojenie pełnych potrzeb rynku wewnętrznego w zakresie produktów naftowych i petrochemicznych, zwiększenie efektywności operacyjnej wszystkich struktur, wzrost wydajności pracy” – to główne zadania na 2020 r., które wymieniono w komunikacie koncernu. W poniedziałek w Biełnaftachimie odbyła się narada podsumowująca jego działanie w ubiegłym roku.
Odnotowano również, że pomimo negatywnych procesów zewnętrznych (takich jak np. zanieczyszczenie ropy w rurociągu Przyjaźń, spowodowane przez stronę rosyjską) koncern „praktycznie zdołał osiągnąć zaplanowane wskaźniki” w 2019 r.
Według komunikatu Biełnaftachim określił „strategie i sposoby adaptacji do nowych parametrów działalności” w najbliższej przyszłości.
Chodzi przede wszystkim o wzrost ceny rosyjskiego surowca, spowodowany przez zmiany podatkowe w rosyjskim sektorze naftowym. Według danych Biełnaftachimu w 2020 r. spowoduje on dwukrotny wzrost strat białoruskich rafinerii w porównaniu z ubiegłym rokiem.
„W 2019 r. Białoruś straciła z powodu manewru podatkowego w Rosji (zmian podatkowych w sektorze naftowym - PAP) 330 mln dolarów”, z czego "straty budżetu to 130 mln dolarów, a straty rafinerii to blisko 200 mln dolarów” – powiedział w ubiegły czwartek premier Siarhiej Rumas.
1 stycznia Rosja wstrzymała dostawy ropy na Białoruś, ponieważ krajom nie udało się osiągnąć porozumienia w sprawie cen i dostaw surowca. Obecnie Mińsk na bieżąco umawia się na częściowe dostawy z poszczególnymi firmami w Rosji, by zapewnić funkcjonowanie swoim rafineriom na minimalnych mocach. Ponadto poszukuje alternatywnych źródeł surowca – toczą się m.in. rozmowy z Kazachstanem.
W styczniu na Białoruś przez port na Litwie dotarła pierwsza partia norweskiej ropy w ilości 80 tys. ton.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza