ABB, europejski gigant inżynierii, dostarczy rozwiązania technologiczne dla najbardziej innowacyjnego promu elektrycznego, jaki kiedykolwiek pływał po norweskich fiordach. Prom będzie łączył w sobie efektowny wygląd i przełomowe rozwiązania w technologii hybrydowej. Jednostka, która powstaje w norweskiej stoczni Brødrene Aa ma otrzymać nazwę Seasight.
ABB wyposaży prom w lekką wersję nagradzanego systemu Onboard DC Grid, który będzie zarządzać i kontrolować przepływem energii pomiędzy silnikiem diesla, śrubą a stacją ładowania. DC Grid jest kluczowym narzędziem do skutecznego przechowywania energii oraz zintegrowanego zarządzania. W przypadku Seasight, DC Grid będzie przesyłał energię do akumulatora w trakcie ładowania, co będzie miało miejsce przed i po odbywanych rejsach.
Koncern ABB opracował już technologię, która umożliwia stworzenie większych hybrydowych promów pasażerskich, w tym przewożących samochody. Ochrona środowiska poprzez redukcję emisji dwutlenku węgla przez jeden statek jest porównywana z elektryfikacją tysięcy samochodów.
Prom będzie przewozić do 400 turystów między Flåm i Gudvangen wzdłuż Nærøyfjord w zachodniej Norwegii, w odległości około 32 km. Po dotarciu w najbardziej malowniczą część fiordu, przełączy się na zasilanie akumulatorowe, umożliwiając pasażerom podziwianie przyrody w niemal całkowitej ciszy przy prędkości ok. 18 km/h. Fiord jest na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO, ponieważ pozostaje w dużej mierze nieskażony przez działalność człowieka, dlatego obsługujący tę trasę prom został zaprojektowany z myślą o otoczeniu. Seasight będzie odbywał około 700 przejazdów rocznie od maja 2016 r.
Projekt inspirowany jest szlakiem na stromym zboczu góry. Jednostka mierzy 40 metrów długości i 15 metrów szerokości. Na zewnątrz, pasażerowie będą mogli wspinać się po całym statku, podczas gdy w środku będą mogli cieszyć się panoramicznym widokiem.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii