Projekt budowy lodołamacza dla rosyjskiego potentata wydobywczego zostaje przerwany, ponieważ ministerstwo spraw zagranicznych nie przyznało pozwolenia eksportowego – poinformowały władze Helsinki Shipyard, specjalizującej się w budowie takich jednostek.
Zamówienie na budowę lodołamacza złożył rosyjski koncern Norylski Nikiel. Umowa została zawarta jeszcze w zeszłym roku, ale jej realizacja została przerwana z powodu sankcji nałożonych na Rosję w związku z agresją na Ukrainę.
Ewentualna kontynuacja zamówienia – zależna właśnie od decyzji fińskiego MSZ – wzbudzała kontrowersje, ponieważ, z jednej strony, klientem jest rosyjski podmiot, a z drugiej - ze względu na to, że miał to być największy lodołamacz, jaki do tej pory powstał w Finlandii. Takie zamówienie przyczyniłoby się do poprawy kondycji finansowej stoczni, a przy jego budowie znalazłoby zatrudnienie ponad 2 tys. osób – argumentowano.
Obecnie właścicielem stoczni w Helsinkach (Helsinki Shipyard), działającej od połowy XIX w., jest cypryjska spółka, której głównym udziałowcem jest rosyjski biznesmen z belgijskim paszportem, będący blisko administracji Putina.
Stocznia w Helsinkach została założona w 1865 r. Pierwszy lodołamacz zbudowano na początku XX w. Dotychczas zwodowała ponad 500 okrętów, głównie lodołamaczy i wycieczkowców. Około 60 proc. eksploatowanych na świecie lodołamaczy powstało w fińskiej stolicy.
Fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów