Szwedzka firma handlująca produktami leśnymi, SCA, ujawniła plany zainwestowania 54,7 mln dolarów w rodzimy port Tunadal w latach 2021-2024. Inwestycja obejmie nowy terminal kontenerowy oraz nowe obszary przeładunkowe.
Inwestycje SCA w celulozownię w Östrand, spowodują ponad dwukrotne zwiększenie ilości tego surowca wysyłanej z regionu Sundsvall. Zwiększone ilości oznaczają, że pulpa będzie dostarczana na nowe i bardziej odległe rynki. Tartaki Tunadal i Bollsta również zwiększają swoją produkcję.
Kontenerowce są coraz częściej wykorzystywane do transportu masy celulozowej i produktów z drewna litego. Według SCA w ciągu ostatnich pięciu lat wolumen handlu kontenerami z portu Tunadal wzrósł ponad dwukrotnie.
- Tak duży rozwój produkcji oznacza, że musimy być w stanie obsłużyć większe ilości ładunków kontenerowych niż wcześniej i być w stanie pomieścić większe statki - zarówno kontenerowce, jak i masowce - wyjaśnił Magnus Svensson, prezes SCA ds. zaopatrzenia i logistyki.
SCA buduje obecnie port, aby móc przyjmować statki o zanurzeniu 15 metrów w porównaniu z obecnymi 12 metrami. SCA zbuduje także port kontenerowy o przepustowości 100 000 TEU rocznie.
Wreszcie firma zamierza wykorzystać teren na południe od obecnego portu, aby stworzyć nową przestrzeń do obsługi ładunków.
- Dzięki rozbudowie portu będziemy w stanie przeładowywać znacznie większe statki oraz zapewnić efektywny i konkurencyjny transport produktów. Kluczowe części rozbudowy portu będą gotowe na czas dla nowych wolumenów z zakładu przemysłowego Ortviken, obejmującego pulpy i włókna tekstylne z recyklingu z Renewcell. Dzięki rozbudowanemu portowi, połączonemu terminalowi budowanemu przez gminę Sundsvall oraz ulepszonym połączeniom kolejowym z portem Tunadal będziemy dysponować infrastrukturą transportową, która zbliży Sundsvall do globalnych rynków eksportowych i skandynawskiego rynku krajowego, przynosząc korzyści przemysłowi i handlowi w całej północnej Szwecji - podsumował Svensson.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody