• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Są plany odbudowy portu w Bejrucie po ubiegłorocznym wybuchu

zk

11.04.2021 14:12 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Są plany odbudowy portu w Bejrucie po ubiegłorocznym wybuchu
Są plany odbudowy portu w Bejrucie po ubiegłorocznym wybuchu - GospodarkaMorska.pl
gm24

Pomimo Libańskiego impasu politycznego, francuska grupa CGM CMA dąży do realizacji planu odbudowy portu w Bejrucie. Grupa chce zakończyć projekt w ciągu trzech lat. Próby przedsięwzięto, pomimo trudnej sytuacji politycznej, która uniemożliwiła podjęcie decyzji w sprawie portu od czasu wybuchu – powiedział dyrektor firmy.

Ubiegłoroczny wybuch skonfiskowanej w 2014 saletry amonowej, był jednym z największych nienuklearnych wybuchów (moc to ponad 7% bomby zrzuconej na Hiroszimę). Życie straciło ponad 200 osób, a zniszczeniu uległy całe dzielnice oraz port, pogłębiając kryzys polityczny i gospodarczy. Port, przed tą tragedią był największym obiektem na wschodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego, a wartość rocznych przeładunków wynosiła blisko 1 mln TEU.

CMA CGM, po raz pierwszy przedstawił plan władzom libańskim we wrześniu 2020 roku. Przewiduje on odbudowę zniszczonych doków i magazynów, wraz z rozbudową i digitalizacją portu. Szacowany koszt inwestycji, to kwota rzędu  od 400 do 600 milionów dolarów – powiedział dyrektor generalny CMA CGM Lebanon Joe Dakkak.

„Nasza propozycja pozostaje aktualna. A nasz projekt jest realistyczny, a pilna sytuacja wymaga działań” – dodał Dakk.

Z kolei w ubiegły piątek niemieckie firmy przedstawiły osobny wielomiliardowy plan odbudowy portu w Bejrucie, oraz przyległych do niego dzielnic.

Dakkak oznajmił, że niemiecka inicjatywa była bardziej skoncentrowana na długoterminowym rozwoju nieruchomości. Gdyby CMA CGM został zaproszony do tego projektu, to grupa byłaby skłonna wnieść wkład w portową część tego przedsięwzięcia.

CMA CGM jest kontrolowany przez francusko-libańską rodzinę Saade, a grupa dołączyła do prezydenta Francji Emmanuela Macrona w akcji niesienia pomocy w Bejrucie po wybuchu zeszłego lata.

Rząd francuski nie partycypuje w planie odbudowy portu, przedstawionego przez grupę CMA CGM, oznajmił Dakkak, dodając, że francuskie firmy i instytucje finansowe wykazały zainteresowanie, a państwo libańskie będzie odgrywać kluczową rolę w ramach partnerstwa obszaru publiczno-prywatnego.

Oprócz poważnych zniszczeń dużej części portu zeszłoroczny wybuch zniszczył sprzęt w terminalu kontenerowym. Zdaniem Dakkak niestety zniszczenia te, podwoiły to czas oczekiwania statków, przyczyniając się do długotrwałej braku wydajności portu.

CMA CGM jest głównym operatorem w porcie w Bejrucie, odpowiadającym za 60% wolumenu i pozostaje głównym kandydatem do współpracy ze szwajcarskim MSC - na koncesję prowadzenia terminalu kontenerowego, powiedział Dakkak.

Dodał, że procedura przetargowa na obsługę terminalu kontenerowego, wstrzymanego przez kryzys polityczny, zostanie wznowiona za dwa tygodnie.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35325,00 $ tona 1,73% 21 wrz
 Cynk 3002,00 $ tona -0,50% 21 wrz
 Aluminium 2863,00 $ tona 0,60% 21 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.